На теория разходът на гориво през зимата би трябвало да е по-нисък: студеният въздух е по-плътен, и осигурява по-добри смеси (същото нещо, което иначе в някои двигатели прави междинният охладител, или intercooler).
Само че теорията, както добре знаете, невинаги съвпада с практиката. В истинския живот зимният разход е по-висок от летния, понякога осезаемо. Това се дължи и на обективни фактори, и на шофьорски грешки.
Обективните фактори са ясни: зимните гуми, които имат по-високо съпротивление на търкаляне; постоянно включеното парно и всевъзможните отоплители - за стъклата, за чистачките, за седалките и волана; сгъстяването на маслото в лагерите заради ниските температури, което повишава триенето. За тези неща не можете да направите нищо.
Но има и немалко субективни фактори, които увеличават консумацията в студа, а те вече зависят и от вас.
Начините да пестите гориво през зимата (ГАЛЕРИЯ):
Автомобилите, предназначени за пазари като скандинавските например, често са оборудвани с допълнителен електрически подгрев за двигателя. В държави като Швеция или Канада е практика по паркингите да има 220-волтови изводи за тази цел. Това намалява драстично вредите от студения старт и спестява гориво. Такива автомобили достигат и до България чрез вторичния пазар - макар че ви пожелаваме късмет в търсенето на паркинг с такова оборудване в София например.