fallback

Кога се сменя маслото на скоростната кутия?

От VW и Toyota до Renault, отговорите на този въпрос смущаващо се различават

Всеки - или почти всеки - шофьор знае колко важна е редовната смяна на маслото в двигателя. Но далеч по-малко са онези, които се замислят за маслото в скоростната кутия. А много често то се нуждае повече от вниманието им.         Защо е необходимо да се обслужва трансмисията? Маслото в нея всъщност е подложено на повече тормоз. Маслото в двигателя по-често работи при оптималните температури, за които е създадено - просто защото двигателят се загрява от вътрешното горене, и има по-ефективно охлаждане. В скоростната кутия нагряването идва само от силите на триене, и тя доста по-често прегрява. При топло време и натоварен режим на работа температурата в трансмисията може да надвиши тази на двигателя с 15-20 градуса по Целзий. А прегряването ускорява деградацията на маслото.

Отделните компоненти в скоростната кутия се износват от триенето един в друг. Стружките попадат в маслото и единственият начин да се отстранят, преди да са започнали да запушват тънките канали, е именно подмяна на маслото. В редукторните кутии тези стружки са основно стоманени. В механичните скоростни кутии към това се добавят частици от износените синхронизатори - месингови, бронзови и от различни композити. При автоматиците и вариаторните кутии има и отпадъци от фрикционните дискове. Да не забравяме също и за праха, който прониква през клапаните при цикъла прегряване/охлаждане. При газене в дълбоки локви вътре може да попадне и вода.           Съвременните "даунсайзнати" двигатели с турбокомпресори влошават положението, защото създават по-висок въртящ момент и товарят повече трансмисията. Изглежда очевидно, че тя се нуждае от известно внимание, за да се справи. Но колко внимание? Тук производителите не са в състояние да дадат еднозначни отговори. Руското списание "За Рульом" наскоро се обърна за препоръки към няколко основни производители и получи отговори, които се разминаваха дори за марки от един и същи концерн (и с едни и същи агрегати в тях). Причините вероятно са много, и сред тях е фактът, че всяка марка си има своя политика за следпродажбено обслужване. Така или иначе, ето препоръките за различните брандове.

Кога се сменя маслото на трансмисията за отделните марки (ГАЛЕРИЯ):

      Всички тези препоръки важат при "нормална" експлоатация на автомобила, предупреждават производителите. При по-тежка интервалите трябва да се съкратят. Но какво означава "тежка" експлоатация? Ето факторите, които съкращават ресурса на трансмисията:               - Чести пътувания на кратки разстояния - Често пътуване по неравни, прашни пътища без асфалтово покритие - Често ползване при ниски температури - Редовно пътуване в задръстване, с често гасене и палене на двигателя - Чести стръмни изкачвания и спускания - Ползване на ремарке, каравана или на багажник на покрива - Използване на автомобила като товарен или такси - Движение с високи скорости - над 140 км/ч

 

fallback
  • #16
    777 ( преди 4 години )
    Дааа, тези препоръки за чести смени маслото на скоростните кутии, обикновено идват от собственици на сервизи. Те от това се хранят, и ако има начин и всяка седмица да си сменяте маслото, ще са най доволни. Маслото в скоростната кутия е специално и може да издържи дори до края на живота на автомобила. Единствено трябва да се проверява нивото да е достатъчно.
  • #15
    Експерт ( преди 4 години )
    ВИНАГИ СЕ СМЕНЯ НА ЧЕТНО ЧИСЛО И ТО СЛЕД ОБЯД
  • #14
    Абе ( преди 4 години )
    На кола с ръчни скорости,която ще се кара не повече от100К км не се сменя маслото,достатъчно е да го има.С автоматиците е коренно различно-там маслото не просто маже частите,а участва в работата им!Там не само навременната смяна е важна,а и вида на маслото-само препоръчано от производителя.
  • #13
    Флендер ( преди 4 години )
    Синтетично масло 20 000 часа. Минерално 5000 часа. При средна скорост 50км/ч се получава 1 000 000 км за синтетично и 250 000 км за минерално ( но сега всички са със синтетично).
  • #12
    Питащ ( преди 4 години )
    Карам камри xv40. Никъде в сервизната книжка не пише за смяна на маслото на скоростната кутия. Особено на 40к километра.
  • #11
    Магазински коли ( преди 4 години )
    Масло на двигател се сменя всяка година или на не повече от 12-15 000 км. За всеки модел е различно, но основен ориентир е, ако падне наполовина се сменя веднага, не се долива, може и на 8 000км. Масло на скоростна кутия, на всеки 60 000км, и на двата вида. Масло на диференциали, на всеки 30 000км. Антифриз на всеки 3-5 години, не се долива вода. Течност на спирачки, на всеки 35 000км или 4 години. Проверка на климатик, на всеки 60 000км. Филтрите се сменят редовно, понякога по-често от маслото.
  • #10
    Скрунджо ( преди 4 години )
    Смених на 200 хил. Имаше видими бронзови частици в маслото, но иначе на цвят беше като ново. Сега е на 350 хил. На 400 хил. бих сменил пак, ако не сменя колата до тогава.
  • #9
    анонимен ( преди 4 години )
    Смяната на масло в скоростната кутия е евтино удоволствие. Сменям при покупка на НОВ ВНОС и после на 100000км с междинна проверка през 50000км.Редовно сменям и антифриза и водната помпа - на 50-60000км. Може и да няма нужда от тези смени, но не е скъпо и предпочитам да го направя.Не съм майстор и колкото пъти съм питал, все различни отговори дават от сервизите. Всеки решава сам за себе си. Аз вече спрях да питам и просто сменям консумативите.
  • #8
    до 7 ( преди 4 години )
    Ако са от германец или холандец купени лично, можеш да му вярваш като каже кога какво е сменено. Италианец - ако не си бил с него в сервиза не му вярвай. Голяма част от италианките като им отвориш капака на главата там имаш масло е станало на каша т.е. дори елементарна и очевидна поддръжка като двигателно масло я е правена я не. Също там често се кара на чиста вода вместо антифриз и в казанчето е кал от ръжда. То и като им отвориш сервизната история най-често след 2-та година е празно.
  • #7
    да ( преди 4 години )
    а иначе тази приказка за некачествения внос и нуждата от смяна на масла и обслужване и не знам си какво още, ми изглежда много съчинена. Според мен колите си влизат много качествено обслужени и поне първите 30-50 хил км не трябва да се БУТА нищо с наши ментета от всякаква величина.
fallback
Последни