fallback

Кога се сменя маслото на скоростната кутия?

От VW и Toyota до Renault, отговорите на този въпрос смущаващо се различават

Всеки - или почти всеки - шофьор знае колко важна е редовната смяна на маслото в двигателя. Но далеч по-малко са онези, които се замислят за маслото в скоростната кутия. А много често то се нуждае повече от вниманието им.         Защо е необходимо да се обслужва трансмисията? Маслото в нея всъщност е подложено на повече тормоз. Маслото в двигателя по-често работи при оптималните температури, за които е създадено - просто защото двигателят се загрява от вътрешното горене, и има по-ефективно охлаждане. В скоростната кутия нагряването идва само от силите на триене, и тя доста по-често прегрява. При топло време и натоварен режим на работа температурата в трансмисията може да надвиши тази на двигателя с 15-20 градуса по Целзий. А прегряването ускорява деградацията на маслото.

Отделните компоненти в скоростната кутия се износват от триенето един в друг. Стружките попадат в маслото и единственият начин да се отстранят, преди да са започнали да запушват тънките канали, е именно подмяна на маслото. В редукторните кутии тези стружки са основно стоманени. В механичните скоростни кутии към това се добавят частици от износените синхронизатори - месингови, бронзови и от различни композити. При автоматиците и вариаторните кутии има и отпадъци от фрикционните дискове. Да не забравяме също и за праха, който прониква през клапаните при цикъла прегряване/охлаждане. При газене в дълбоки локви вътре може да попадне и вода.           Съвременните "даунсайзнати" двигатели с турбокомпресори влошават положението, защото създават по-висок въртящ момент и товарят повече трансмисията. Изглежда очевидно, че тя се нуждае от известно внимание, за да се справи. Но колко внимание? Тук производителите не са в състояние да дадат еднозначни отговори. Руското списание "За Рульом" наскоро се обърна за препоръки към няколко основни производители и получи отговори, които се разминаваха дори за марки от един и същи концерн (и с едни и същи агрегати в тях). Причините вероятно са много, и сред тях е фактът, че всяка марка си има своя политика за следпродажбено обслужване. Така или иначе, ето препоръките за различните брандове.

Кога се сменя маслото на трансмисията за отделните марки (ГАЛЕРИЯ):

      Всички тези препоръки важат при "нормална" експлоатация на автомобила, предупреждават производителите. При по-тежка интервалите трябва да се съкратят. Но какво означава "тежка" експлоатация? Ето факторите, които съкращават ресурса на трансмисията:               - Чести пътувания на кратки разстояния - Често пътуване по неравни, прашни пътища без асфалтово покритие - Често ползване при ниски температури - Редовно пътуване в задръстване, с често гасене и палене на двигателя - Чести стръмни изкачвания и спускания - Ползване на ремарке, каравана или на багажник на покрива - Използване на автомобила като товарен или такси - Движение с високи скорости - над 140 км/ч

 

fallback
  • #26
    Пепи ( преди 3 години )
    Чести стръмни изкачвания и спускания- Използване на автомобила като товарен или такси глупости на килограм.Бях шофъор в Испания - правех по над 700 километра на ден и нямаше никакви ядове.Маслото се сменяше на 30 000 километра.Нормално масло за лека кола.Точно като товарен,автомобила се товари най малко.Запаля го в Барселона и го спра в Малага - 1200 километра.
  • #25
    Валери ( преди 3 години )
    Младене, и при ел. коли има редуктори и съответно масло за смяна.
  • #24
    анонимен ( преди 3 години )
    На малолитражка бензин с ръчна кутия, няма смисъл да се сменя - проверяваш нивото и доливаш ако има нужда.Проблем може да възникне само ако маслото намалее много.
  • #23
    младен ( преди 4 години )
    С какъв кеф при следващата ми кола, която ще е ел., ще забравя за всичките тези тъ.потии...До 12.То и на моя лексус пише че маслото за скоростите е lifetime ама под lifetime имат предвит гаранцията на автомобила 160к км. или 5г. Ама тази тънкост я разбираш чак като се развали.
  • #22
    ( преди 4 години )
  • #21
    ГТЕ ( преди 4 години )
    На всички автомобили, които съм имал, проблемите със скоростите ми започваха след смяна на маслото. А съм го взимал оригинално от дилърите. Така че кой каквото и да казва, след фабрично вложеното масло, всичко друго не носи очакваното.На последните две не го сменях и ги продадох без ядове по скоростите. Обикновенно колите ги продавам след 200 000 и преди 300 000 км
  • #20
    до 16 ( преди 4 години )
    а такива съвети като твоя сигурно идват от собствениците на автоморги, които искат да имат повечко стока? Всеки с IQ над 70 може сам да разбере какво се случва в механизма и каква роля играе маслото. Тези под 70 могат да пишат умни съвети към останалите
  • #19
    анонимен ( преди 4 години )
    Карам Мазда Трибют, 2003, 2.0, автомат.Сменям сменям маслото на ск. к. на 25-30 х.км. И въобще не ме интересува, кой, какво казва.
  • #18
    Kkk ( преди 4 години )
    Аз на моето бмв от както му смених маслото в автомата и почнаха проблемите. Като го купих пишеше "56000"км на таблото смених го на 250000, нямаше никакви проблеми но просто реших да го сменя. Като стана на 300000 почна да тече. Пак го смених, сменяхме капаци, уплътнения какво ли не, то при майстори го карах то при професори, пак тече и така доливах веднъж месечно в севиза до нас и го продадох. За 10г. Ползване нищо не се развали друго, само консуматив. Е90 2.0д. Реално според мен беше на 500000
  • #17
    Хонда ( преди 4 години )
    В експлотационната книжка на моята кола пише да се сменя на 120хил, но предишният сибственик го е сменил още в гаранция на 80 хил, аз го смених с оригинлно, полусинтетично е. Леко вие на първа, но едва забележимо и не винаги включва добре задна, въпреки подръжката- 310 000км
fallback
Последни