Операцията по отстраняването на катализатора от изпускателната система на автомобила е оста разпространена и се приема напълно нормално от повечето собственици. Първоначално, те не си дават сметка, колко опасна е тя, но след това се сблъскват с непредвидени проблеми с двигателя на тяхната машина.
Някои собственици смятат, че катализаторът е напълно излишен, тъй като "краде" от мощността на мотора и затова го премахват. Други го правят от прагматичност - в даден момент той се задръства с продукти, образувани от неправилно изгаряне и се превръща в тапа на изпускателната тръба. Съответно, двигателят отново не може да реализира пълната си мощност.
По правило, малцина прибягват до смяна на катализатора (това се отнася и за случаите, в които той бъде откраднат, тъй като металът му - платина, е доста ценен), а причината обикновено е финансова. Собственикът смята, че не трябва да дава пари и продължава без катализатор. Скоро след това двигателят му започва да харчи масло и дори компютърната диагностика често не показва някакъв проблем.
Някои силови агрегати, най-вече от японски и американски марки, обаче са програмирани да работят оптимално при условията на съпротивление от катализатора на свободното отделяне на газове от горивната камера. Когато това съпротивление изчезне, моторът започва да вкарва масло в изпускателната тръба с повишено темпо.
В подобни случаи специалистите по премахване на катализатора препрограмират електронния блок и залъгват сензора на изпускателната система. Те поставят и изкуствени прегради за изтичащите от двигателя газове, като така създават някаква имитация на катализатор. След време обаче моторът започва да гълта масло, като причината отново е липса на катализатор.
Причината е, че двигатели са снабдени с каталитични преобразуватели, които пречистван изгорелите газове. Техният блок, особено при азиатските автомобили, е разположен в близост но изпускателни колектор на мотора. Старият катализатор има свойството да се разрушава и заради тази конструкция, отделяните частици от него попадат в цилиндрите, където увреждат стените и пръстените на буталата.
Докато двигателят е "задушен" от задръстения катализатор, то се развърта до по ниски обороти. Износването в цилиндрите не е голямо, а загубата на масло е сравнително незабележима. Когато обаче катализаторът изчезне, агрегатът започва да диша и се развърта до червената зона. Абразивното износване на буталата и цилиндрите се ускорява, а маслото бързо попадана в тръбите на изпускателната система.
За да бъде предотвратен сценарий, предизвикан от повреден катализатор, трябва незабавно след неговото премахване да се разглоби главата на блока на цилиндрите, за да се почистят горивната камера и изпускателния тракт. И съответно да се смени маслото, тъй като и в него вероятно е попаднала мръсотия.