Не е тайна, че автомобилната промишленост по времето на СССР значително изостава от тези отвъд Желязната завеса - било заради ограничените ресурси, било заради слабостите на плановата икономика, или може би защото най-добрите учени и инженери работят за нуждите на армията. Каквото и да е обяснението, факт е, че руските автомобилни конструктори често са принудени да взаимстват технически и дизайнерски решения, създадени от други.
Ето и най-драстичните примери за това "взаимстване". В някои случаи то си е чиста кражба, а в други СССР плаща на чужди компании, за да ползва техни технологии, сред които има дори задвижващи агрегати. Историята с "Жигула" (ВАЗ-2101) и FIAT 124 е добре известна, но има и други интересни случаи.
Какво взе СССР от световната автомобилна индустрия (ГАЛЕРИЯ):
При втората серия са направени някои промени в системата за захранване на двигателя. Предната част на ГАЗ-А също е различна, тъй като е опростена. Впрочем това също не е идея на съветските конструктори, а е взаимствана от товарния Ford AA, който също получава руски "вариант" - ГАЗ-АA.