Обезценката във времето е всъщност най-големият разход за купувача на нов автомобил - доста по-съществен от поддръжката, разхода на гориво, застраховките и таксите. След като ви запознахме с най-бързо обезценяващите се модели на британския пазар по данни на VIP Data, сега е време да погледнем и най-бавно обезценяващите се.
Лявото движение на Острова отблъсква повечето източноевропейски прекупвачи, които са основен двигател за по-високите остатъчни стойности на пазари като германския и италианския
За съжаление едва ли информацията ще е от голяма полза за типичния купувач, защото в класацията доминират свръхлуксозните модели. На практика в топ 20 има само два масови и достъпни като цена автомобила - Kia Niro, на 18-а позиция, и Peugeot 3008, на 7-а. Има също три модела в премиум сегмента - Mercedes GLC, Lexus IS и Jaguar F-Pace, които са във втората десетка, един спортен модел - Subaru WRX, и два от по-скъпите миниванове. Всички останали автомобили в класацията са в луксозния клас.
Трябва задължително да отбележим още две неща. Като склонност към обезценка на отделните модели британският пазар е сходен с германския, да речем, но самата обезценка често е доста по-голяма. Причината е в лявото движение на Острова - за автомобилите с десет волан има по-малко купувачи от Източна Европа. Докато в Германия, Италия и Австрия остатъчната стойност се поддържа висока от милиони българи, поляци, руснаци, румънци, украинци, албанци и прочие, които изкупуват употребяваните коли и подсилват значително този пазар.
Във Великобритания има и още един фактор, който влияе на обезценката: съществените данъчни надбавки на екологична основа, и допълнителните такси за каране в Лондон за по-замърсяващи автомобили. Това е и обяснението за сериозния интерес към хибридната Kia Niro. Естествено, в България подобен фактор не съществува.
Най-слабо обезценяващите се коли след 3 години (ГАЛЕРИЯ):
Средна цена като нов: 43 770 лири
Загуба след 3 години: 19 970 лири
Тази кола е на пазара вече почти четвърт век, макар и с умерени модификации през годините. Но Lotus я произвежда в доста ограничени серии, а и освен това Elise си остава еталон за онова малцинство, което търси от един автомобил преди всичко управляваемост и повратливост.