Вариаторната скоростна кутия (CVT) става все по-разпространена при новите автомобили. Тя се среща както при масови модели, така и при превозни средства от по-горен клас. Нейното основно предимство спрямо автоматика е в цената, като в същото време върши добра работа на шофьорите, които не искат да си имат работа с ръчна смяна на предавките.
Използването на вариатора си има специфични особености, като трябва да се внимава с някои детайли. Този тип трансмисии се делят на три вида - с клиновиден ремък и ролки с променлив диаметър, с верига и тородиална. Последната предава въртящия момент с помощна на специални ролки и конусни дискове, като заради сложната си конструкция тя се среща най-рядко.
Вариаторът е така устроен, че да променя предавателното съотношение плавно и в широк диапазон. Затова CVT-трансмисията е много чувствителна на натоварване, чистота и температура на маслото. Експерти посочват най-честите грешки, които допускат шофьорите и които оказват негативно въздействие върху ресурса и безпроблемната работа на този тип скоростни кутии.
5 грешки, които убиват вариаторната скоростна кутия (ГАЛЕРИЯ):
Не се препоръчва автомобил с вариаторна скоростна кутия да бъде използван за теглене на друго превозно средство. Както и в случая с буксуването, тук отново цялото натоварване пада върху CVT трансмисията. Неслучайно, в ръководството за използване на автомобила някои производители посочват и ограничение на скоростта при теглене на ремарке (или друг товар). Тези препоръки трябва да се спазват, тъй като ремонтът на вариатора не е от евтините.
Ако все пак буксуването е необходимо, шофьорът трябва да избягва рязкото натискане на педала на газта. При теглене на автомобил с вариатор двигателят трябва да бъде включен задължително. В противен случай се стига до липса на масло в кутията, а нейният задвижващ вал ще се върти от колелата. В същото време ремъкът или веригата буквално ще стържат по неподвижния и съответно несмазван вал на двигателя.