Вариаторната скоростна кутия (CVT) става все по-разпространена при новите автомобили. Тя се среща както при масови модели, така и при превозни средства от по-горен клас. Нейното основно предимство спрямо автоматика е в цената, като в същото време върши добра работа на шофьорите, които не искат да си имат работа с ръчна смяна на предавките.
Използването на вариатора си има специфични особености, като трябва да се внимава с някои детайли. Този тип трансмисии се делят на три вида - с клиновиден ремък и ролки с променлив диаметър, с верига и тородиална. Последната предава въртящия момент с помощна на специални ролки и конусни дискове, като заради сложната си конструкция тя се среща най-рядко.
Вариаторът е така устроен, че да променя предавателното съотношение плавно и в широк диапазон. Затова CVT-трансмисията е много чувствителна на натоварване, чистота и температура на маслото. Експерти посочват най-честите грешки, които допускат шофьорите и които оказват негативно въздействие върху ресурса и безпроблемната работа на този тип скоростни кутии.
5 грешки, които убиват вариаторната скоростна кутия (ГАЛЕРИЯ):
При зимна експлоатация трябва да се знае, че когато температурата навън падне под 15 градуса, трябва да се загрява не само двигателя на автомобила, но и неговата вариаторна скоростна кутия. Гъстото и студено масло няма как ефективно да смаже подвижните елементи, което води до триене на елементите в кутията. Затова е добре поне първите 5 километра след потегляне да се избягват сериозни натоварвания, като автомобилът се движи плавно и без резки ускорения.