Вариаторната скоростна кутия (CVT) става все по-разпространена при новите автомобили. Тя се среща както при масови модели, така и при превозни средства от по-горен клас. Нейното основно предимство спрямо автоматика е в цената, като в същото време върши добра работа на шофьорите, които не искат да си имат работа с ръчна смяна на предавките.
Използването на вариатора си има специфични особености, като трябва да се внимава с някои детайли. Този тип трансмисии се делят на три вида - с клиновиден ремък и ролки с променлив диаметър, с верига и тородиална. Последната предава въртящия момент с помощна на специални ролки и конусни дискове, като заради сложната си конструкция тя се среща най-рядко.
Вариаторът е така устроен, че да променя предавателното съотношение плавно и в широк диапазон. Затова CVT-трансмисията е много чувствителна на натоварване, чистота и температура на маслото. Експерти посочват най-честите грешки, които допускат шофьорите и които оказват негативно въздействие върху ресурса и безпроблемната работа на този тип скоростни кутии.
5 грешки, които убиват вариаторната скоростна кутия (ГАЛЕРИЯ):
Автомобилите с вариаторна трансмисия не обичат буксуването. В ситуация, при която колата е затънала в кал, например, оборотите на двигателя, свързан със скоростната кутия, на практика не се променят, а само променят предавателните числа. В този случай скоростта на въртене на колата може да бъде внушителна. Ако едно или повече колела успеят да зацепят, то скоростта на въртене пада значително, а цялото натоварване пада именно на трансмисията.