Забравете за разхода на гориво, цената на резервните части или застрахователната премия. Най-скъпото нещо в един нов автомобил е неговата обезценка във времето. Плащате, да речем, 35 000 лева за нов компактен хечбек. Още в мига, в който си го вземете от салона, пазарната му цена е вече 32 000 - ето 10% от парите ви, изчезнали без следа. От обезценката за три или пет години зависи каква част от инвестицията ще си върнете, когато дойде време да смените автомобила - и съответно колко ви е излязъл той като годишни разходи.
Що се отнася до обезценката, всеки отделен пазар си има особености. За жалост няма как да я изчислим точно за България по ред причини, не на последно място сред които е и практиката сделките с употребявани коли да се изповядват под реалната стойност с цел пестене на такси. Цитираните по-долу данни са за британския пазар и поне се отнасят до същите модели, които се търгуват и у нас, какъвто не винаги е случаят с американските класации.
Статистиката, събрана от VIP Data, показва, че доста масови модели губят половината от стойността си в рамките на две години след продажбата си. Вече добро представяне е, когато колата е загубила под 50% след третата година.
Най-силно обезценяващите се коли след 3 години (ГАЛЕРИЯ):
Цена като нов - 24 150 лири
Цена след три години - 7 050 лири
Губите: 70.8%
Става дума за ниво на оборудване Allure, със 120 коня мощност, 17-цолови алуминиеви джанти, климатроник и парктроник. Тази версия бе чувствително по-скъпа от базовото Access, без да предлага кой знае колко повече, и на вторичния пазар това оказва влияние. Както влияе и доста апатичното пътно поведение, както и фактът, че колата получи доста по-атрактивно ново поколение.
Поуката е ясна: ако ви вълнува остатъчната стойност, избягвайте скъпите версии на по начало достъпни модели. Макар и с уговорката, че българският пазар е по-толерантен към допълнително оборудване и нерядко даже ще предпочете варианта с повече екстри.
Кои са най-слабо обезценяващите се автомобили според данните на VIP Data, четете тук.