Защо двигателят се нуждае от турбина? В стандартния агрегат с вътрешно горене пълненето на цилиндрите със смес от въздух и гориво става заради вакуума, генериран от движението на буталото надолу. При това пълненето на цилиндъра никога не става на повече от 95% заради съпротивлението. Как обаче да бъде увеличен на подаваната в цилиндрите смес, за да се получи повече мощност? Трябва да се вкара въздух под налягане. Точно това прави турбокомпресорът.
Турбодвигателите обаче са по-сложни от атмосферните и това повдига въпроса за тяхната надеждност. През последните години се забелязва изравняване между двата вида мотори, но не защото турбодвигателите са станали по-издръжливи, а защото и атмосферните вече изкарват доста по-малко отпреди. Повечето хора обаче продължават да вярват в някои митове за турбомоторите, които не отговарят съвсем - или изобщо не отговарят - на истината.
7 заблуди за колите с турбомотор (ГАЛЕРИЯ):
На практика всички съвременни турбодвигатели са снабдени с междинни охладители на въздуха под налягане, или интеркулери. Въздухът в компресора се нагрява, плътността на потока става по-малка и съответно пълненето на цилиндрите се влошава. Затова на пътя на въздушния поток е поставен охладител, който намалява температурата.
При горещо време обаче ефектът е по-малък, отколко при студено. Неслучайно стрийт-рейсърите често слагат сух лед върху пластините на интеркулера. Впрочем, в студено и влажно време атмосферните мотори „дърпат“ по-добре, тъй като плътността на сместа е по-висока и съответно детонацията в цилиндрите става по-късно.