IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Чип-тунингът - помага или вреди?

Не всички двигатели могат да издържат увеличението на мощността

Чип-тунингът - помага или вреди?

Мнозина си мислят, че намесата в заводските настройки на двигателя на автомобила, които увеличават мощността му, носят само и единствено полза. Така нареченият „чип-тунинг“ всъщност е най-популярният начин за добавяне на още „коне“ под капака и се използва масово от специализираните фирми и ателиета. Те дори дават гаранция на автомобила след намесата си. Този подход обаче крие и рискове, за които ще стане дума сега.

Какво е „чип-тунинг“?

Това е намеса в работата на електронното оборудване и нанасяне на корекции в работата му, които водят до увеличение на мощността и на въртящия момент. Съответно, това води и до подобряване на динамичните характеристики на автомобила. Коригирането на програмата, която управлява двигателя, става по два начина – чрез поставяне на допълнителен електронен блок за управление, който променя входящите или изходящите сигнали на щатната система за управление или чрез директна промяна на заводските настройки.

чип тунинг

Намесата в работата на електронния блок за управление с цел увеличение на мощността, на първо място, зависят от програмата, която производителят е поставил на автомобила. Тя може да позволи на мотора да разкрие голяма част от своя потенциал, но се случва и обратното. Например, двигател с обем 1,6 литра и мощност 200 к.с., се намира на предела на своите възможности и промените по него ще доведат до минимално увеличение, но в същото време ще съкрати сериозно надеждността и ресурса на агрегата.

Разбира се, има и обратните примери. Сред тях са двигателите на Volkswagen Group, които са сред любимите на европейските тунинг-ателиета. В момента германската фирма ABT Sportsline предлага ъпгрейд на мотора на седана Audi S6, при който мощността се увеличава от 420 на 540 к.с., а въртящият момент скача от 550 на 680 к.с. И всичко това става само с добавяне на блок за електронно управление Power, който струва 4400 евро.

Атмосферен или турбомотор?

Чип-тунингът е най-ефективен при турбомоторите. В тези случаи може да се разчита на добавяне на 50% от мощността на двигателя. Ако автомобилът ви е оборудван с атмосферен агрегат, то можете да разчитате на 10% увеличение – както на конските или, така и на въртящия момент. При атмосферните двигатели промяната става само с механична намеса в самия агрегат.

чип тунинг

Да се върнем обаче към чип-тунинга като способ за сравнително евтино увеличение на мощността. В YouTube има доста канали, където голям брой ентусиасти показват своите „напомпани“  Volkswagen и Audi с допълнителни настройки от водещи компании в този бранш като Revo и APR. В тях някои водещи на предаванията твърдят, че колите им са изминали над 100 000 км при пълно натоварване и все още не са се развалили, което говори добре са ресурса на двигателя, както и за техническата грамотност на хората, които са направи това. Трябва да се отбележи още, че професионалният чип-тунинг не води до увеличение на разхода на гориво.

Какви са вредите?

Това е най-спорната тема при използване на чип-тунинг. Ефективността му в случая с турбомоторите се вижда, но каква е обратната страна на въпроса? Първо, най-опасни са екстремните доработки, тоест огромното увеличение на мощността, като това се отнася както за двигателите с турбо, така и за атмосферите агрегат. Достатъчно е само да се промени времето за запалване, тоест то да става по-рано, за да се получи детонация, която ще разруши буталата.

чип тунинг

Експертите отбелязват, че негативен ефект може да има и в случай на използване на ново програмното оборудване, създадено от професионални фирми. Затова и официалните дилъри внимателно следят за намеса в блока за управление на продадените от тях автомобили и при откриване на такова често отказват гаранционно обслужване на клиентите си, които са го направили.

Какво разваля чип-тунинга?

Авторитетните ателието влагат огромни финансови и инженерни ресурси в разработката и тестовете на програмите за увеличение на мощността, които създават. В същото време, малките фирми и гаражи нямат такива възможности и съответно тяхната намеса в работата на двигателя крие сериозни рискове Поставянето на евтин софтуер увеличава опасността от детонация и работа на мотора с обеднена смес, които му вреди сериозно. Също така, чип-тунинг увеличава натоварване върху вътрешните части на мотора, които се износват много по-бързо.

чип тунинг

При доработката на дизелови двигатели често се премахва система за рециркулация на отработилите газове (EGR), вследствие на което самият агрегат започва да изпитва проблеми. Проблем е и премахването на филтъра за твърди частици, като това кара системата да отчита грешки в работата си и дори да отказва. Затова и дори най-големите ателиета в света избягват подобен подход, тъй като това оказва влияние върху екологичните показатели на моторите.

От чип-тунинг често страда и турбокомпресорът. При повишение на налягането, което е определено в някакви граници за всеки модел, се стига до износване на турбините, „маслен глад“, увреждане на уплътнения и блокиране на вала.

Риск съществува и за скоростната кутия. При атмосферния мотор чип-тунингът не осигурява огромна допълнителна мощност, така че, това не е опасно за трансмисията. При турбомоторите (без значение бензинови или дизелови) с огромен въртящ момент обаче нещата не стоят така. При механичните скоростни кутии, както и при преселективните „роботи“ се стига до намаляване на ресурса на съединителя и износване на зъбните колела. Процесът засяга и корпуса на диференциала. 

Снимки: Интернет

0 от 500
  • #11
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Чип ( преди 2 години )
    Не коментирам простотиите ви, чипосах си колата Пежо , 30 процента повече мощност , н и к а к ъ в проблем, колата стана бърза и по икономична, подробностите във друг форум,
  • #10
    7 rate up comment 7 rate down comment
    13 ( преди 4 години )
    До умника,дето си кара колата,както инжинерите я направили ,с 10 дипломи и прочие....Тия същите май наскоро се издъниха,най-вече ВАГ-а с вредните.До умника за ДПФ- коментара ,поне да му знаеш ролята,а тя е -изхвърли *** в природата ,като излезеш извън града - Тия частици, както изгорят ,къде се дяват?
  • #9
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Много мастило за глупости.
  • #8
    12 rate up comment 8 rate down comment
    Striker ( преди 4 години )
    Що за заглавие?! Ползи от тюнинг за двигателя на нормален сериен автомобил НЯМА! Да, увеличаваш малко мощността, за сметка на много по-кратък живот на двигателя, по-голямо замърсяване и доста по-голям риск да се пречукаш. Хората с по 10 дипломи не случайно са го измислили по определен начин още в завода. Всяка намеса е 99% глупост, освен ако не правиш кола за състезания.
  • #7
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Дайте съвет ( преди 4 години )
    Как да увелича мощноста на атмосверен бензинов VW 2.0 с 115КС на 125 - 130КС?Струва ми се че трябва да има до толкова ресурс. Поне малко повече да дърпа
  • #6
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    При качествен тунинг, без изтърбушване на филтри и гърнета, пушека не се променя, ако въобще го има!Единствения проблем остава с демпфера и скоростите, това при сток железаСлед чипосването мощността при дизела се разгръща по плавно, прилича на бензинов
  • #5
    19 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Най-добрите и с най-голям ресурс и резерви за тунинг са японските автомобили. Умишлено ги пущат с по-ниска мощност, за да могат тунерите да се занимават и да ги правят брутални. Интересното е, че много слабо им влияе тунинга на надеждността. Няма какво да се лъжем, всеки тунинг намаля ресурса на агрегата, но при един огромен ресурс, какъвто имат японките малкото му смъкване не се забелязва. Примери за зверски тунинги на японки има безброй. Любими са на тунерите да повторя и това е факт!
  • #4
    15 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Аз лично, предпочитам кола с фабрично по-голяма мощност - да речем CL 500, отколкото некой недоказан майстор да бърника из автомобила ми!
  • #3
    8 rate up comment 3 rate down comment
    lordlosh ( преди 4 години )
    За съжаление в БГ всеки ходи в гаражния майстор, за да му излезе по-евтини. А там си знаят едно и при всичко коли подхождат по тоя начин.Има големи ателиета за тунинг, само за определени автомобили и то са прекалено малко и цените са солени, но поне знаеш, че е нещо тествано.Всеки сам си преценя.
  • #2
    14 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    #1 Шшшш, тихо ве! ей ся ще дойде форумната *** да ти обясни за неговата талига с какъв зверски тунинг е и как не си знае километрите. После ще ти обясни за някоя японка дето е имал и как се чупела непрекъснато. Тоя не го слуша никак главата. Чудя се само защо такива не ги прибират в специализираните медицински заведения и не ги лекуват?!?!