IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колко гориво пести старт-стоп системата?

Разликата е по-осезаема при двигатели с голям работен обем

Много съвременни автомобили изключват двигателя при спиране на светофари или когато трафикът се забавя за дълго време в задръствания. Веднага щом скоростта падне до нула, силовият агрегат потръпва и спира. При това тази система работи не само на автомобили с автоматични скоростни кутии, но и с ръчни. Колко гориво обаче пести тя?


старт/стоп система


Системата старт/стоп се появи заедно с екологичния стандарт Euro 5, който въведе строги норми за емисиите вредни вещества при празен ход на двигателя. За да се съобразят с тях, производителите започнаха просто да прекъсват този режим на работа на двигателя. С новото устройство двигателите изобщо не отделят вредни газове на празен ход, което направи възможно получаването на сертификати за съответствие със строги екологични стандарти. Съпътстващ ефект беше икономията на гориво и именно тя започна да се възхвалява като основното потребителско предимство на старт/стоп системата.

Междувременно реалната икономия е почти невидима за шофьорите и зависят от много фактори, включително режима на работа на двигателя, пътните условия и трафика. Производителите признават, че при идеални условия 1.4-литровият агрегат на Volkswagen например пести гориво в рамките на 3%. И то в свободен градски режим без задръствания и при дълго чакане на светофарите. При шофиране по междуградски маршрути почти няма икономии, тя е по-ниска от грешката при измерване.

При задръстванията обаче, когато системата се задейства, разходът на гориво може дори да се увеличи. Работата е в това, че в момента на стартиране на двигателя се изразходват повече гориво, отколкото по време на нормален цикъл на празен ход. В резултат на това използването на системата става безсмислено.

Ако колата е оборудвана с по-мощен двигател, разликата е по-осезаема. Експерти измериха работата на V-образен 3-литров бензинов двигател TFSI на Audi A7. Първо, колата измина 27-километров маршрут, който симулира трафик в идеален град без задръствания, където единствените спирания за по 30 сек се правят на светофари през 500 м. Тестването продължи час. Изчисленията показаха, че разходът на 3,0-литровия двигател е намалял със 7,8%. Този резултат се дължи на големия му работен обем. За час на празен ход 6-цилиндровият двигател гълта над 1,5 литра гориво.


старт/стоп система


Вторият маршрут симулираше трафик в град с пет задръствания. Дължината на всяко беше определена на около километър. 10 секунди шофиране на първа предавка бяха последвани от 10 секунди престой. В резултат на това икономичността спадна до 4,4%. Дори такъв ритъм обаче рядко се среща в мегаполисите. Най-често цикълът на престой и движение се сменя на 2-3 секунди, което води до увеличаване на консумацията.

Основният недостатък на старт/стоп системата е непоследователността на работата в задръстванията, при която времето за спиране е няколко секунди. Преди двигателят да има време да спре, колите отново тръгват. В резултат на това изключването и включването протича без интервали от време, един след друг, което е много вредно. Поради това, когато попаднат в задръстване, доста шофьори изключват системата и се опитват да карат по старомодния начин, принуждавайки двигателя да работи на празен ход. Така икономията се изпарява.

Старт/стоп системата обаче има и приятни "странични" ефекти. Тя се предлага с подсилен стартер и генератор, както и с акумулатор, който може да издържи множество цикли зареждане/разреждане. Акумулаторът има подсилени пластини с порест сепаратор, пропити с електролит. Новият дизайн на пластините предотвратява тяхното отделяне. В резултат на това животът на акумулатора се увеличава три до четири пъти.

0 от 500
  • #15
    24 rate up comment 6 rate down comment
    Зиморничав ( преди 3 години )
    Зима. Студ. Потеглям и още на първия светофар гасне. А парното още не е заработило и зъбите ми тракат. Есен. Каране само градско. Изгорени 80 литра бензин, спестени от тая система - "цели" 900 мл. Вече машинално натискам копчето за спиране на тази икономия веднага след всяко палене.
  • #14
    11 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Повече чист въздух и спестено гориво, но по-скъпо масло, по-скъп акумулатор, повече ремонти по стартера и по-скъпи стартер и генератор. Чакам електрификацията или поне мек хибрид със стартер/генератор, дето въобще не работи на празен ход и дори няма съединител.
  • #13
    10 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Тази система комбинирана с обратно отброяване на светофарите е наистина много ефективна, като приближа до светофар с повече от 25сек оставям да се включи защото докато потегля са поне 30 сек, а по всекидневният ми маршрут има 2 светофара където ако те хване както трябва са над минута време . В други случаи не я оставям да изгасне.
  • #12
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    До 8Изглежда че не си пътувал скоро в Берлин.Там изобщо няма такива задръствания и тътрене както в нашата велика столица.
  • #11
    17 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    безумно глупава екстра.. и не е дори за спестяването или екологията... Както съм писал и преди - ръчка със старт стоп е отврат на кръстовища и кръгови.. гасне когаато най-малко трябва - спира когато трябва да се изстреляш за да се вместиш в пролуката на кръговото движение... ужасно е! Моята съм я спрял постоянно през компютъра.
  • #10
    14 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    до #8 - верно си ти личи... раздаваш акъл, а нямаш... Защо не са направили версии за извън 10те по-големи града в Европа които да не мъчат хората?? хм? Това си е чиста проба "псевдо" екология и прах в очите... Евро 6++++ ... дрън дрън.
  • #9
    5 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    До #8На нас за газовите и чистици ни ни интерисува. Ша си дишим мърсотията и ше си се разболяваме, а после всички пари на доктора под масата ши му ги дадем, пониеже сме си терикати
  • #8
    7 rate up comment 1 rate down comment
    do gospodina ( преди 3 години )
    И въздушния филтър изяжда! Аз за 40 000км два пъти го смених! :-) :-) :-)
  • #7
    18 rate up comment 23 rate down comment
    От село съм и ми лич ( преди 3 години )
    Личи си малкия кръгозор който имате момчета!Тая система не е мислена за селцата или голямото село София в които живеете.В градове като Берлин, Франкфурт,Лондон с милиони коли в задръстванията,всеки от тях да изключва по 15мин на час в задръстване,са тонове прахови частици по малко на ден във въздуха!Хората са го направили с тази цел,не да ви пестят заплатите!Нашите за акумолатори и стартери тръгали да смятат колко ще излезе!Като ти е скъпо да си купиш нов акомулатор,не си купуваш кола бе ***!!
  • #6
    4 rate up comment 1 rate down comment
    gospodina ( преди 3 години )
    А най - вече изяжда свещите. За 60 хил.км два пъти ги сменям на Пежо 308 комби!