IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Колко гориво пести старт-стоп системата?

Разликата е по-осезаема при двигатели с голям работен обем

Много съвременни автомобили изключват двигателя при спиране на светофари или когато трафикът се забавя за дълго време в задръствания. Веднага щом скоростта падне до нула, силовият агрегат потръпва и спира. При това тази система работи не само на автомобили с автоматични скоростни кутии, но и с ръчни. Колко гориво обаче пести тя?


старт/стоп система


Системата старт/стоп се появи заедно с екологичния стандарт Euro 5, който въведе строги норми за емисиите вредни вещества при празен ход на двигателя. За да се съобразят с тях, производителите започнаха просто да прекъсват този режим на работа на двигателя. С новото устройство двигателите изобщо не отделят вредни газове на празен ход, което направи възможно получаването на сертификати за съответствие със строги екологични стандарти. Съпътстващ ефект беше икономията на гориво и именно тя започна да се възхвалява като основното потребителско предимство на старт/стоп системата.

Междувременно реалната икономия е почти невидима за шофьорите и зависят от много фактори, включително режима на работа на двигателя, пътните условия и трафика. Производителите признават, че при идеални условия 1.4-литровият агрегат на Volkswagen например пести гориво в рамките на 3%. И то в свободен градски режим без задръствания и при дълго чакане на светофарите. При шофиране по междуградски маршрути почти няма икономии, тя е по-ниска от грешката при измерване.

При задръстванията обаче, когато системата се задейства, разходът на гориво може дори да се увеличи. Работата е в това, че в момента на стартиране на двигателя се изразходват повече гориво, отколкото по време на нормален цикъл на празен ход. В резултат на това използването на системата става безсмислено.

Ако колата е оборудвана с по-мощен двигател, разликата е по-осезаема. Експерти измериха работата на V-образен 3-литров бензинов двигател TFSI на Audi A7. Първо, колата измина 27-километров маршрут, който симулира трафик в идеален град без задръствания, където единствените спирания за по 30 сек се правят на светофари през 500 м. Тестването продължи час. Изчисленията показаха, че разходът на 3,0-литровия двигател е намалял със 7,8%. Този резултат се дължи на големия му работен обем. За час на празен ход 6-цилиндровият двигател гълта над 1,5 литра гориво.


старт/стоп система


Вторият маршрут симулираше трафик в град с пет задръствания. Дължината на всяко беше определена на около километър. 10 секунди шофиране на първа предавка бяха последвани от 10 секунди престой. В резултат на това икономичността спадна до 4,4%. Дори такъв ритъм обаче рядко се среща в мегаполисите. Най-често цикълът на престой и движение се сменя на 2-3 секунди, което води до увеличаване на консумацията.

Основният недостатък на старт/стоп системата е непоследователността на работата в задръстванията, при която времето за спиране е няколко секунди. Преди двигателят да има време да спре, колите отново тръгват. В резултат на това изключването и включването протича без интервали от време, един след друг, което е много вредно. Поради това, когато попаднат в задръстване, доста шофьори изключват системата и се опитват да карат по старомодния начин, принуждавайки двигателя да работи на празен ход. Така икономията се изпарява.

Старт/стоп системата обаче има и приятни "странични" ефекти. Тя се предлага с подсилен стартер и генератор, както и с акумулатор, който може да издържи множество цикли зареждане/разреждане. Акумулаторът има подсилени пластини с порест сепаратор, пропити с електролит. Новият дизайн на пластините предотвратява тяхното отделяне. В резултат на това животът на акумулатора се увеличава три до четири пъти.

0 от 500
  • #28
    6 rate up comment 0 rate down comment
    До 25 ( преди 2 месеца )
    В София дизел достига 90 градуса през зимата след около 5 км. Тамън си стигнал на работа
  • #27
    12 rate up comment 1 rate down comment
    До 26 ( преди 2 месеца )
    Дръж го натиснат, той аксиалния лагер лично ще ти благодари
  • #26
    0 rate up comment 7 rate down comment
    Иван ( преди 2 месеца )
    Да досадно е,аз просто държа натиснат съединителя за да негасне. Някой ден ще го махна,ама в гаранция още
  • #25
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Сас ( преди 2 месеца )
    Относно предишните коментари - системата сработва при 90 градуса температура на двигателя , което не означава ,че в купето вече е топло. Имате бутон за изключване на системата , но помислете колко ще ви струва това ако не карате поне 50 км. извън градско седмично.
  • #24
    5 rate up comment 5 rate down comment
    Сас ( преди 2 месеца )
    Старт- стоп системата не е за пестене на гориво . Нейната идея е за запазване на DPF / филтър за твърди частици / в градска среда , където той не може да се регенерира .
  • #23
    13 rate up comment 3 rate down comment
    Чук ( преди 2 месеца )
    Много пести...от акумулатор, стартер, генератор пести ха ха
  • #22
    10 rate up comment 1 rate down comment
    До 21 ( преди 2 месеца )
    Ела да видиш как Кашкавал Кашкай гасне докато в купето още е кучешки студ
  • #21
    8 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Тва са глупости, не е ли достигнало зададените градуси в купето, старт-стоп не работи. Така че няма как зимата да гасне на първия светофар. Понякога дразни, за жестоки задръствания и граници, където се чака с минути преди да мръднеш 2,3-20 метра е перфектна
  • #20
    12 rate up comment 6 rate down comment
    Аз I ( преди 2 месеца )
    Въпрос: Какво се случва с автоматичната скоростна кутия, когато потеглиш без достатъчно налягане на маслото? Препоръчително е поне 30 сек. до 1 мин. двигателя да работи, преди да се тръгне.
  • #19
    19 rate up comment 5 rate down comment
    Факт ( преди 2 месеца )
    Заради спестени (Не е сигурно) някакви си 0.426 гр. гориво.... Трошиш стартер за 1600лв. Купуваш акумулатори един след друг. Да не говорим какво причиняваш на двигателя със тези студени стартове (не става дума за температурата) при всяко палене двигателя тръгва на сухо, докато качи маслото навсякъде ! Ако искат могат да си бутат колите на светофарите, щом не искат да харчи гориво !