IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо дизеловият двигател е по-икономичен?

Моторите на такова гориво имат термодинамика, която най-близко се доближава до идеалния цикъл на Карно

Автомобили с дизелови двигатели се купуват най-често от прагматици. Това са хора, които искат да спестят пари не толкова в самия процес на закупуването му, а в хода на дългосрочната му експлоатация - чрез намаляване разходите за гориво. При равни други условия дизелът винаги консумира по-малко от бензина. Но защо?


Дизелов двигател - икономичност


Ако вземем един и също автомобил с бензинов и дизелови двигател със сходни характеристики, последният винаги ще харчи 2-3 литра, а дори до 5 (в зависимост от обема и мощността), по-малко гориво на 100 км. Малко вероятно е някой да се съмнява в това (цената на самата кола и разходите по поддръжка не се взимат под внимание в този контекст). Става дума за проста закономерност.

В какво се крие тайната на дизела? За да разберем нюансите, трябва да се обърнем към устройството на дизеловите двигатели и законите на термодинамиката. Тук има редица нюанси и аспекти. Самият дизелов двигател има различен термодинамичен цикъл от бензиновия, който е възможно най-близо до идеалния цикъл на френския физик и инженер Сади Карно. Коефициентът на полезно действие на дизеловия двигател по начало е значително по-висок.


Дизелов двигател - икономичност


Възпламеняването на горивото в цилиндрите на дизеловите двигатели става не благодарение на искра от свещите, а поради компресия. Ако при повечето бензинови двигатели коефициентът на компресия е на ниво от 8,0 до 12,0, то при дизеловите той е от 12,0 до 16,0, дори по-висок. От термодинамиката следва, че колкото по-висока е степента на компресия, толкова по-висока е ефективността. В цилиндрите не се компресира въздушно-горивната смес, а само въздухът. Впръскването на гориво се извършва почти в момента, в който буталото преминава през горната мъртва точка - едновременно с възпламеняването.

По принцип, дизеловите двигатели нямат дроселова клапа (макар да има и изключения, особено в последно време). Това прави възможно значително намаляване на така наречените загуби при засмукване на въздуха в цилиндрите. При повечето бензинови двигатели такава клапа е необходима и тя консумира енергия по време на работа. Ако дроселова клапа е частично затворена, в системата за подаване на въздух възниква допълнително съпротивление. Дизеловите двигатели по принцип нямат такъв проблем. Освен това всеки модерен дизел е немислим без турбина, която осигурява максимален въртящ момент почти от празен ход.


Дизелов двигател - икономичност


И накрая, ефективността на дизеловите двигатели до голяма степен се дължи на свойствата на самото гориво. По начало то има по-висока ефективност на горене. Дизеловото гориво е по-плътно от бензина - средно то дава 15% повече енергия при изгаряне. Дизелът, за разлика от бензина (който изисква съотношение от 11: 1 до 18: 1 с въздуха), изгаря в почти всяко съотношение с въздуха. Дизеловия двигател впръсква гориво точно толкова, колкото е необходимо за преодоляване силите на триене на цилиндрово-буталната група, коляновия вал и маслената помпа. На практика това води до намаляване разхода на гориво на празен ход до 2-3 пъти спрямо бензина. Това обяснява и слабото нагряване на дизеловите двигатели по време на работа. Дизелът винаги е по-малко термично натоварен, което означава, че очевидно има по-голям ресурс и по-висок въртящ момент.

Какво получава на практика собственикът на дизелов автомобил? Средно, това е 30% по-икономичен автомобил в сравнение с бензиновия си колега (по отношение на горивото). В комбинация с турбокомпресор с променлива геометрия и системата Common Rail това води до наистина впечатляващи резултати. Дизеловият автомобил прекрасно ускорява от ниски обороти, изразходвайки минимално количество гориво. Именно него експертите препоръчват на прагматични хора, които обичат офроуд екскурзиите. При кросоувърите със задвижване на всички колела и сериозните офроуд автомобили този тип двигател е предпочитан.

0 от 500
  • #11
    22 rate up comment 33 rate down comment
    Стаф ( преди 4 години )
    Дизеа е отживелица на умиране
  • #10
    25 rate up comment 11 rate down comment
    Панцер ( преди 4 години )
    Защо както другия колега написа, не сравните атмосферен дизел с атмосферен бензин. Защото атмосферния дизел ще чака осмото пришествие на светофара
  • #9
    27 rate up comment 11 rate down comment
    ИНС ( преди 4 години )
    На метан минавам 100 км. с 5 лв.Ходи разправяй на... кой е по икономичен
  • #8
    19 rate up comment 10 rate down comment
    Чук ( преди 4 години )
    Печките в РъБъ требе да се забранят, половината са на реални 145 к и са като парни локомотиви, в София оная самоковска компирка мръхлата Фандупкова уж щеше да мери, ама БХ друго и каза и те така...
  • #7
    10 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    5, ти убеден ли си в това което казваш? Защото една проста справка показва, че Голф 7 няма 2.0 ТСИ (https://de.wikipedia.org/wiki/VW_Golf_VII#Technische_Daten). 1.8 ТСИ е 180кс(280NM) / 2 ТДИ е 150 (340NM). Оттам нататък тръгват GTI, R.. Единствено си прав че 0-100 разликата им е 0.5с и че това има значение на писта. За ежедневна употреба е по-важна еластичността.. 80-100 (120)
  • #6
    17 rate up comment 1 rate down comment
    Бензинджия ( преди 4 години )
    Термодинамиката не лъже!
  • #5
    22 rate up comment 5 rate down comment
    До1 ( преди 4 години )
    Веднага ти давам. Голф 7 2.0 TSI и същия 2.0TDI. Първия е с 40кс повече, и с толкова максималния въртящ момент е по-малко. От 0до 100км/ч разликата е няма и секунда в полза на бензиновия. Това на пътя да се убиеш няма как да го усетиш!!! Тея секундички или части от секундите са важни на пистата!!! Подчертавам и двата двигателя са 4 цилиндъра, турбинирани. Само дето като ги напънеш и двата еднакво и в резервоара на бензиновия става вакум дето слепва стените му една за друга.
  • #4
    27 rate up comment 15 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Като няма катализатор бензина, както в случая с твоя утрепан пасат, миризмите не са по-млко задушаващи от дизела.
  • #3
    24 rate up comment 5 rate down comment
    до 2 ( преди 4 години )
    Колега да ти кажа и моя дизел Е6 не мята сажди, и двигателя е значително по тих и почти не тресе. Друг е въпросът че в Бг си купуват дизел за да правят по 10-15км на ден и след месец време филтърът е задръстен безвъзвратно и кварталния майстор го изпразва от съдържание. На мен според работата ми се е случвало да въртя по 80-100км на ден за да ида до работа и обратно, но по магистралата със 120-130 ми заема по.малко време от колкото тези дето работят в София и правят по 7-8км в задръстванията.
  • #2
    25 rate up comment 43 rate down comment
    Авджийски ( преди 4 години )
    Пасат комби 1.8 турбо бензин с газов инжекцион със спортен режим, иридиеви свещи серия LPG, мапнат, с голяма турбина и кулер: 320 коня. Къса асфалта и го мета на тавана. Ама не ме мразят и псyват на сeлянин всеки път като давам газ и отзад не метам черни турлуци като Икарус. И по светофарите не се треса като чukиджия.