IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Какво е „куланц” и как може собственик на автомобил да се възползва от него?

В случая решаващо е желанието на производителя да помогне, но има няколко условия

Много собственици на автомобили (най-вече нови и закупени от официален дилър) вероятно са се сблъсквали с термина „ куланц”. Това е възможност да бъде направен ремонт на колата са сметка на дилъра, дори нейната гаранция да е изтекла. За да се стигне до подобно нещо обаче, трябва да бъдат спазени няколко условия.


куланц


Първо трябва да уточним, че не става дума за „удължена гаранция“, която сега се предлага от дилърите на повечето марки. Думата „куланц” има немски корени – по-точно латински и се превежда като „добра воля“. Самата процедура е доста разпространена в самата Германия, където производителят на добра воля ремонтира вашия автомобил.

Съществуват обаче някои юридически нюанси. В момента най-разпространените схеми на гаранция, предлагани от производителите, са 3 години или 100 000 км пробег, или 5 години и 150 000 км. Ремонтът по гаранция може да бъде извършен, само ако повредата се дължи на производствен дефект. Например, ако на автомобила е поставен бракуван елемент. Ако обаче превозното средство бъде ударено от отхвръкнал камък или върху него падне дърво, това не е технически брак.


куланц


Положението с „куланц” е същото, но малко по-трудно постижимо. В рамките на тази програма производителя ремонтира всички технически дефекти, които не са се появили по време а гаранционния срок. Например, от срока на покупката са изминали 3 години, но пробегът на колата е едва 30 000 км. Тогава се предполага, че за повреда на двигателя, например, трябва да отговаря производителят (няма как двигател с такъв пробег да се счупи).

Големият проблем е, че е много трудно да се установи причината за повреда на автомобила, който се експлоатира интензивно. Двигателят се чупи и няма как да се каже с точност дали това се дължи на пропуск на производителя или на неправилно експлоатиране. Дори най-добрият мотор може да излезе от строя, ако се натоварва неравномерно непрекъснато, сипва му се некачествено гориво или не се оставя да загрее при студено време.


куланц


Основната сложност при „куланц” е, че тази практика е напълно доброволна. Ако при действаща гаранция производителят е длъжен да ремонтира автомобила ви, то в този случай той може да приеме, но също така и да откаже, без това да му донесе някакви юридически проблеми.

Затова и няма никакви строги изисквания към превозното средство. Без значение е колко километра е изминало то или колко време е изминало от покупката му. Факт е, че по старият и износен автомобил няма шанс да получи подобна услуга от производителя. Изискването всъщност е само едно и то важи за всички машини - те трябва да са обслужвани по график и при дилър на марката. Тяхната сервизна книжка трябва да е запълнена до последното обслужване, а ремонти да са правени само в оторизирани сервизи.

Основната разлика между „куланц” и гаранция е обемът на компенсация. При гаранцията производителят прави всичко безплатно, докато в другия случай може да предложи различни варианти – отстъпки от стойността на работата или на резервните части, например. Може да поеме целия ремонт, но може и да предложи 5% отстъпка.


куланц


„Куланц” важи за трансмисията, окачването, електрониката, спирачната система, кормилното управление, системите за безопасност и двигателя. На практика, клиентът може да разчита на ремонт на основните елементи – скоростна кутия, мотор и турбини, като тази практика е разпространена предимно при германските коли.

За да получи помощ от производителя, собственикът трябва да спазва 4 основни правила: 1. Да преминава технически преглед по графика, предоставен му от дилъра. 2. Автомобилът да има малък пробег. 3. Да претендира за ремонт на агрегати, които са известни със своите проблеми. 4. Да бъде в добри отношения с дилъра и да не му дължи вноски по лизинг, обслужване или застраховки.

Снимки: Automobilewoche

0 от 500
  • #5
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Bug ( преди 1 месец )
    България и това - смях. Счупи ми се компресора на климатика на БМВ 10 дена след края на гаранцията. Номера ми е немски, но бях в България - август месец. В М Кар Варна при споменаването на думата куланц, ме изгледаха като извънземен и ми казаха първо да си платя, пък после зависело в какво настроение щял да се събуди германеца в Мюнхен ма било малко вероятно и т.н. Накратко- прибрах се в Мюнхен, отидох в БМВ, 30 минути след прегледа одобриха куланца и 2 дена по-късно колата беше ОК.
  • #4
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Жоро ( преди 1 месец )
    Браво, много добре написано. Прилага се и в БГ, пример Форд.
  • #3
    4 rate up comment 3 rate down comment
    Хи хи ( преди 1 месец )
    Добрата еоля?!))) В РъБъ....ега ти смеха....
  • #2
    12 rate up comment 3 rate down comment
    Ацо ( преди 1 месец )
    За България натъртвам-Невъзможно ! Въобще не ги пишете тия глупости!
  • #1
    12 rate up comment 2 rate down comment
    Факт!-тически ... ( преди 1 месец )
    такова понятие не съществува на френски! Наприме адвокатската кантора рено прави всичко възможно да не плати дори на пострадалите при катастрофа по доказани технически причини и то в рамките на фабричния гаранационен срок. Камо ли след това - клиента на рено винаги е крив.