Трансформирането на над 5-годишна Toyota Corolla в полуавтономен автомобил на цената на висок клас смартфон е предизвикателството, с което се заема екипът на Linus Tech Tips в едно от последните си видеоклипове, обикалящо социалните мрежи. В основата на преживяването е Comma 3X, компактна кутия, включваща софтуера с отворен код Openpilot. Тя може да оборудва конвенционален автомобил с усъвършенствани функции за подпомагане на водача, подобни на предлаганите от Tesla и нейния FSD. Това обаче повдига и въпроси относно законността и мястото на такива системи в лицето на патентовани решения и регулации.

Демонстрацията започва с инсталирането на Comma 3X, устройство, подобно на видеорегистратор, но с по-големи възможности. Прикрепено зад огледалото за обратно виждане и свързано към ODB порта на автомобила, то интегрира OLED екран, няколко широкоъгълни камери, GPS, Wi-Fi, 4G и процесор Qualcomm Snapdragon 845. Всичко работи на Openpilot, софтуер с отворен код, разработен от Comma.ai.
За по-малко от час Corolla-та се трансформира: системата се грижи за поддържането на лентата, адаптира скоростта, управлява спирането и рестартирането в задръствания и дори може да помогне при някоя промяна на лентата за движение. Още по-хубавото е, че може да спира на червен светофар. Интерфейсът със сензорен екран ви позволява да конфигурирате всичко, а камера постоянно следи за вниманието на водача, напомняйки му за разсейване или ако вземе смартфона си.
На пътя Comma 3X изглежда изненадващо плавен. Камерите анализират пътната настилка, околните превозни средства и маркировка, а вграденият модел с изкуствен интелект, за който компанията твърди, че е обучен в продължение на милиони километри, адаптира шофирането към ситуацията.

Тестът, документиран в реални условия, създава впечатление за достъпна автономност, без да е необходимо да се инвестира в модел от висок клас. Както показва видеото обаче, системата далеч не е перфектна и се затруднява да се справя с някои тесни завои. Търсейки отзиви в съответните форуми, някои потребители твърдят, че тя не е подходяща за градско шофиране, но като цяло се представя добре по селски пътища и магистрали.
Openpilot се основава на различна философия от патентованите системи на производителите. Тук всичко е отворено: изходният код, актуализациите, съвместимостта с над 300 модела превозни средства. Общността, която непрекъснато допринася, позволява базата данни да се обогатява и софтуерът да се адаптира към нови модели. Данните за шофиране, които би трябвало да са анонимни, се използват за усъвършенстване на алгоритмите.
Ако устройството не революционизира автономното шофиране, то предлага възможността да бъде съвместимо със стотици различни автомобили. От друга страна, Tesla Autopilot или Ford BlueCruise, например, предлагат подобни функции, но те са заключени от патентовани лицензи и цената им не е сравнима с тази на Comma 3X.
Въпреки че преживяването може да е привлекателно с достъпността си, то противоречи на правната реалност. В много европейски страни, като Франция например, само превозни средства, одобрени за автономно шофиране ниво 3, като BMW i7 или Mercedes S-Class и EQS, могат да активират тези функции при много ограничени условия: ограничение на скоростта до 60 км/ч, отделни ленти, липса на пешеходци или велосипедисти и задължение водачът да остане готов да поеме контрола.
Инсталирането със задна дата на Openpilot в автомобил би трябвало да бъде частен експеримент. Изглежда, че няма текстове в закона, които изрично да забраняват свързването на Comma 3X към ODB порта, но използването му на открит път все още излага на правни рискове: в случай на инцидент застраховката може да откаже да покрие щетите и водачът остава изцяло отговорен. На практика Openpilot може да се използва като асистент за шофиране от ниво 2, но всяко пълно делегиране на управлението остава забранено извън одобрената рамка.


2