IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Джаджа за eдва 1500 евро дава на всяка кола автопилот

Устройството Comma 3X на практика повтаря способностите на автопилота на Tesla (ВИДЕО)

Трансформирането на над 5-годишна Toyota Corolla в полуавтономен автомобил на цената на висок клас смартфон е предизвикателството, с което се заема екипът на Linus Tech Tips в едно от последните си видеоклипове, обикалящо социалните мрежи. В основата на преживяването е Comma 3X, компактна кутия, включваща софтуера с отворен код Openpilot. Тя може да оборудва конвенционален автомобил с усъвършенствани функции за подпомагане на водача, подобни на предлаганите от Tesla и нейния FSD. Това обаче повдига и въпроси относно законността и мястото на такива системи в лицето на патентовани решения и регулации.


Comma 3X


Демонстрацията започва с инсталирането на Comma 3X, устройство, подобно на видеорегистратор, но с по-големи възможности. Прикрепено зад огледалото за обратно виждане и свързано към ODB порта на автомобила, то интегрира OLED екран, няколко широкоъгълни камери, GPS, Wi-Fi, 4G и процесор Qualcomm Snapdragon 845. Всичко работи на Openpilot, софтуер с отворен код, разработен от Comma.ai.

За по-малко от час Corolla-та се трансформира: системата се грижи за поддържането на лентата, адаптира скоростта, управлява спирането и рестартирането в задръствания и дори може да помогне при някоя промяна на лентата за движение. Още по-хубавото е, че може да спира на червен светофар. Интерфейсът със сензорен екран ви позволява да конфигурирате всичко, а камера постоянно следи за вниманието на водача, напомняйки му за разсейване или ако вземе смартфона си.

На пътя Comma 3X изглежда изненадващо плавен. Камерите анализират пътната настилка, околните превозни средства и маркировка, а вграденият модел с изкуствен интелект, за който компанията твърди, че е обучен в продължение на милиони километри, адаптира шофирането към ситуацията.


Comma 3X


Тестът, документиран в реални условия, създава впечатление за достъпна автономност, без да е необходимо да се инвестира в модел от висок клас. Както показва видеото обаче, системата далеч не е перфектна и се затруднява да се справя с някои тесни завои. Търсейки отзиви в съответните форуми, някои потребители твърдят, че тя не е подходяща за градско шофиране, но като цяло се представя добре по селски пътища и магистрали.

Openpilot се основава на различна философия от патентованите системи на производителите. Тук всичко е отворено: изходният код, актуализациите, съвместимостта с над 300 модела превозни средства. Общността, която непрекъснато допринася, позволява базата данни да се обогатява и софтуерът да се адаптира към нови модели. Данните за шофиране, които би трябвало да са анонимни, се използват за усъвършенстване на алгоритмите.

Ако устройството не революционизира автономното шофиране, то предлага възможността да бъде съвместимо със стотици различни автомобили. От друга страна, Tesla Autopilot или Ford BlueCruise, например, предлагат подобни функции, но те са заключени от патентовани лицензи и цената им не е сравнима с тази на Comma 3X.



Въпреки че преживяването може да е привлекателно с достъпността си, то противоречи на правната реалност. В много европейски страни, като Франция например, само превозни средства, одобрени за автономно шофиране ниво 3, като BMW i7 или Mercedes S-Class и EQS, могат да активират тези функции при много ограничени условия: ограничение на скоростта до 60 км/ч, отделни ленти, липса на пешеходци или велосипедисти и задължение водачът да остане готов да поеме контрола.

Инсталирането със задна дата на Openpilot в автомобил би трябвало да бъде частен експеримент. Изглежда, че няма текстове в закона, които изрично да забраняват свързването на Comma 3X към ODB порта, но използването му на открит път все още излага на правни рискове: в случай на инцидент застраховката може да откаже да покрие щетите и водачът остава изцяло отговорен. На практика Openpilot може да се използва като асистент за шофиране от ниво 2, но всяко пълно делегиране на управлението остава забранено извън одобрената рамка.

0 от 500
  • #4
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Чипа на урсулата ( преди 4 месеца )
    Това камерата да ме следи да не си пипам телефона например ми идва в повече. Данните които се записват, трябвало да бъдат анонимни. Да бе, навсякъде камери и навсякъде те записват. Дори и в автомобила не може да си сам със себе си. А ако имаш важни разговори с хора и не трябва да се чуват някои неща. Тогава какво правим? Кой събира всичките данни, къде и за какво? Отвореният код е хубаво нещо, но от друга страна не е. Всеки може да напише код с който да ти управлява колата и да те убие примерно.
  • #3
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    2-ри, крам доста из Европа. И смело мога да ти заявя, че такива асистенсти са доста безполезни при интензивен трафик като в Германия. Франция или Испания "в нищото" може да ти свършат работа, ноо ..дори и там повече от темпомат не бих ползвал. Съвсем отделна тема е че за мен шофирането е удоволствие и умората не настъпва толкова бързо, колкото скуката ;-). Едно чче съм се научил бе асистенти, второ изобщо не им се доверявам сляпо и напълно (прото ти убива "инстинктите" и вниманието)
  • #2
    0 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 4 месеца )
    Ти първо покарай кола с ниво 2 или 3 по магистрали в Европа преди да коментираш. Ще се учудиш колко по-малко се уморяваш.
  • #1
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Не благодаря. На който не му се кара - да си вземе такси, обществен транспорт. А на уморените от живота, които биха се доверили на "автопилот" - намерете си друг начин да се погубите