IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Най-честите грешки с антифриза

Защо не бива да го доливаме просто така, и какви типове препоръчва всеки производител

Колкото и да не ни се иска да го признаем, лятото върви към края си и идва времето да подготвим колите си за студените месеци. Което задължително включва проверка на нивото на охлаждащата течност. Но в тази привидно проста задача, за съжаление, много често се допускат сериозни грешки.
 
 
антифриз


Може ли да се долива антифриз?

Навремето доливането на антифриз бе наистина проста задача, защото на българския пазар нямаше кой знае какъв избор, а дори и когато имаше, всички бяха по една и съща формула. В наши дни обаче съвсем не е така. Продават се поне три коренно различни като химичен състав типове антифриз, които са несъвместими един с друг - ако ви е нужно доливане, трябва много да внимавате да уцелите правилния състав. Смесването на два различни типа може да ликвидира радиатора и охладителната система.
Има и друго: с течение на времето химикалите в антифриза загубват свойствата си. Затова, в зависимост от вида му, той трябва да се подменя изцяло на всеки две до всеки пет години. Непрекъснатото доливане за по-дълъг период може да доведе до нежелани отлагания по тръбичките и радиатора.
 
 
антифриз


Основните типове антифриз

На практика всички видове течност за охладителната система представляват разтвор на етилен гликол (или, при най-модерните, пропилен гликол), и вода. Голямата разлика идва от добавените "инхибитори на корозията", тоест веществата, които предпазват радиатора и системата от ръжда.
Навремето доминираха течностите тип IAТ, с неорганични киселини като инибитори на корозията - първоначално фосфати, а по-късно, от екологични съображения, и силикати. Автомобилите над 10-15-годишна възраст обикновено са пригодени за такива. IAТ антифризът обаче живее едва около две години и след това трябва да се подмени.
По-съвременните автомобили са пригодени за антифриз тип OAТ, в който силикатите са заменени от азоли (сложни молекули, съдържащи азотни атоми) и органични киселини като инхибитори на корозията. Те са по-издръжливи - обикновено до пет години.
Съществуват също и т. нар. HOAТ, или хибридни течности, които са по същество комбинация от първите два типа, със силикати и нитрити едновременно. В утвърдените в ЕС формули се включват и карбоксилати. Те са подходящи за по-екстремни условия, но също имат по-кратък живот и изискват по-честа подмяна.
Всеки от трите типа е несъвместим с другите.
  
  
антифриз


Можем ли да ги различим на цвят?

Не. Цветът на антифриза идва от добавения оцветител, а не от химическата му формула. Някои производители използват цвета, за да покажат типа - примерно зелено за IAТ, червено за OAТ, оранжево за HOAТ. При японските антифризи обаче цветът показва за какви температури е предназначен.  Други пък използват цветовете безразборно, затова винаги четете съдържанието на етикета.
Някои производители използват термините "охладителна течност" (coolant) и "антифриз" (antifreeze) като синоними. За други coolant е вече разредената течност, готова за употреба, а антифриз се нарича само неразреденият концентрат.
    

антифриз
  
  
Колко и каква вода да доливаме?

Експертите категорично препоръчват да се долива дестилирана вода, защото в обикновената има твърде много примеси, които се отлагат по стените на тръбопроводите и радиатора. Съотношението на разреждане зависи от конкретния тип антифриз и от условията, в които ще го ползвате - по-ниските температури изискват по-слабо разредени охладителни течности.
   
   
антифриз, Mercedes


Трябва ли да спазваме изискването на производителя?

Почти всеки автомобилен производител препоръчва конкретен тип или дори съвсем конкретен вид антифриз. Мнозина подозират, че това е просто начин компаниите да изтръскат допълнително портфейла ви, и не ги обвиняваме. Но често в препоръките има и достатъчно логика. Съвременните охладителни системи са доста сложни и често са разчетени за конкретни параметри на антифриза. А тестването за съвместимост с други типове течности е сложно, времеемко и скъпо, затова производителите като цяло го избягват. Те поръчват течност с нужните качества на поддоставчика си  и след това настояват клиентите да използват нея.


Препоръчителните течности за някои марки (ГАЛЕРИЯ):

 

0 от 500
  • #3
    7 rate up comment 6 rate down comment
    Готин ( преди 3 години )
    Дядо ви сигурно е карал автомобила си с извънземна вода и е слагал 200 добавки в антифриза? ДВГ работят с водно охлаждане над 100 години. Сегашните не са по различни от онези. Просто са усложнени с цел, а за електроника няма нужда да говорим. Ако имахте поне малко от опита ми, щяхте да стигнете до същите изводи но не пречи всеки да си има ,,камбанария,,.
  • #2
    8 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Ти си толкова знаеш, колкото си и готин :D
  • #1
    2 rate up comment 11 rate down comment
    Готин ( преди 3 години )
    Във всички ,,антифриз,, има едно и също вещество. Преобладава така наречената дестилирана вода. Всички други добавки имат за цел, не да ви повредят автомобила, а да направят течността трудно замръзваща. Другото са търговски номера. Стига да не слагате ,, *** в системата и да не е чиста вода ( щот гарнитурите на главите започват да корозират) няма да имате проблеми.