fallback

Как Москвич плати 80 000 долара за американски дизайн и не го използва

2140 SL е енигматичната луксозна версия на иначе добре познатия у нас модел

Москвич-2140 е един от символите на съветското автомобилостроене и години наред беше добър познайник и на българските автомобилисти. Това е колата, с която някогашният АЗЛК в Москва прекрачи границата между 70-те и 80-те години на миналия век и макар, че историята му е добре позната, част от нея включва и участието на американско дизайнерско ателие, което обаче не е успяло да се справи с изискванията на съветското автомобилостроене. Става въпрос за нов дизайн на интериора на седана, който обаче така и не стига до серийно производство. Или просто руснаците не са имали възможност да изпълнят проекта, дошъл от Raymond Loewy Design – легендарното ателие, създало модерния дизайн на бутилката на Coca-Cola.

На прага на новото десетилетие шефовете на АЗЛК се готвят да направят „трудов подарък” на КПСС за предстоящия й 26-и конгрес. Проблемът е, че по това време концептуално новият модел 2141 с предно предаване е изключително далеч от производство, затова се стига до съветския вариант на фейслифт – освежаване на 2140. Дизайнът на промените е поверен на Raymond Loewy Design, като АЗЛК плаща 80 000 долара за проекта, но след представянето му от страна на американците, той е отхвърлен.

Все пак, проектът е бил обсъждан в дизайнерския отдел на АЗЛК, като днес официалната версия е, че руснаците с почуда узнали, че шефовете им са платили толкова пари за новите идеи и обявили, че и сами могат да направят нещо подобно. В допълнение и до днес работилите по това време в този отдел твърдят, че проектът е бил неиздържан по отношение на ергономията. Години по-късно член на дизайнерския екип на АЗЛК признава, че техните разработки са били „вдъхновени от Ford Fiesta”, като в московския завод е бил доставен екземпляр от популярния субкомпактен модел.           В интерес на истината, предложението на американското ателие по-късно е послужило за вдъхновение при оформление на интериора, както на 2141, така и на другия съветски модел с предно предаване – Лада 2018 Спутник или Самара за пазарите извън Русия. В крайна сметка се появява версията Москвич-2140SL, като допълнителното означение означава „Супер лукс”.

Промените включват боя металик на купето, нови брони отпред и отзад (първите пластмасови брони в СССР), обновени странични огледала, ново парно за купето, освежен интериор, ново арматурно табло, нови седалки, подгряване на задното стъкло и ново радио. В двигателя се появява нова дистрибуторна капачка, дело на Bosch, нов карбуратор Озон, както и Weber (много рядко) и нов корпус на въздушния филтър. Също така 2140SL идва и с малки промени в предавателните числа на 4-степенната механична кутия, което намалява разхода с около половин литър на 100 км, нови джанти и дебют на радиалните гуми в продукцията на Москвич. И накрая – нови стопове, които приличат на тези, появили се на Лада 2105. А възможността да се регулират страничните огледала от купето, както и дигиталният часовник на таблото са определени като „революционни” от руската преса по това време.          Производството на 2140SL стартира през ноември 1980 година, общо от тази модификация са произведени почти 171 000 коли, а на 17 септември 1986 от конвейера на АЗЛК слиза поредният 2140SL, който е 4-милионният автомобил, произведен там.

2140SL има и сравнително интересна състезателна история, но тъй като е автомобил, предназначен за износ, получава хомологация за по-слабата и не толкова популярна по това време група А за рали – А/6, което означава, че е в класа на колите с атмосферни мотори с обем до 1,6 литра.

Вижте 2140SL при излизането му на пазара в началото на 80-те години (ГАЛЕРИЯ):

Снимки: AZLK History

fallback
  • #21
    Красимир Христов ( преди 3 години )
    Коментар на написаното от Реалист ,явно сте живяли на МАРС .Или сте абсолютно некадърен и невеж .Ще ви напиша една малка част от това което сме създали и дали на света и то създадено от Българи във България: електронния часовник, шестстепенна скоростна кутия, и много други .
  • #20
    Д.Кънев ( преди 3 години )
    Е някога Мускала наистина беше добра кола.Е аз не успях да се доберат до него. Е такива бяха времената.Е нямах възможностите на Циреят Гнойко Бойко Борисов.
  • #19
    Реалист ( преди 4 години )
    Хора, чета и ви се чудя на акъла. Безспорно Москвичът е антика. Достойнствата му не са особено много, затова и марката не съществува вече. Но трябва да се признае, че хората нещо са създавали, конструктори, инженери, дизайнери и обикновени работници са осмисляли живота си, докато ние ще си останем с едния чушкопек (българско изобретение).Мен лично ме е срам като чета коментарите. Че сме некадърни си пролича и след 1989-а.Дотогава СИВ ни забраняваше да правим коли, а след това какво създадохме?
  • #18
    анонимен ( преди 4 години )
    като за времето си... пак не ставаше! Освен за товарене донякъде, заради ресорите отзад (като на камион) които позволяваха повечко да носи.
  • #17
    анонимен ( преди 4 години )
    ако трябва да се качвам отново на москвич,тръгвам пеша и на -20
  • #16
    рено.БъГъ ( преди 4 години )
    Как тъй рено дъней кола вее!? Чи то реноту и ладатъ дружно са преборихъ с москвича!Нъл са едно и същу...
  • #15
    анонимен ( преди 4 години )
    и няма нищо общо между рено форд ситроен фв и всички руски измислици
  • #14
    анонимен ( преди 4 години )
    До 2 чушкопекът си е готин и върши чудесна гурме работа не го сравнявай с тази автомобилна глупост ако знаеш колко трапези е захранил
  • #13
    анонимен ( преди 4 години )
    до n 5 като Р.Радев на коремното възлизане
  • #12
    анонимен ( преди 4 години )
    москвич металалик=дядо Стефчо от Банкя т.е. дърт пергиш с надежда за нещо по-така ,умрели надежди някъде преди 30-40г и повече ,както всичко на изток от Одер
fallback
Последни