Москвич-2140 е един от символите на съветското автомобилостроене и години наред беше добър познайник и на българските автомобилисти. Това е колата, с която някогашният АЗЛК в Москва прекрачи границата между 70-те и 80-те години на миналия век и макар, че историята му е добре позната, част от нея включва и участието на американско дизайнерско ателие, което обаче не е успяло да се справи с изискванията на съветското автомобилостроене. Става въпрос за нов дизайн на интериора на седана, който обаче така и не стига до серийно производство. Или просто руснаците не са имали възможност да изпълнят проекта, дошъл от Raymond Loewy Design – легендарното ателие, създало модерния дизайн на бутилката на Coca-Cola.
На прага на новото десетилетие шефовете на АЗЛК се готвят да направят „трудов подарък” на КПСС за предстоящия й 26-и конгрес. Проблемът е, че по това време концептуално новият модел 2141 с предно предаване е изключително далеч от производство, затова се стига до съветския вариант на фейслифт – освежаване на 2140. Дизайнът на промените е поверен на Raymond Loewy Design, като АЗЛК плаща 80 000 долара за проекта, но след представянето му от страна на американците, той е отхвърлен.
Все пак, проектът е бил обсъждан в дизайнерския отдел на АЗЛК, като днес официалната версия е, че руснаците с почуда узнали, че шефовете им са платили толкова пари за новите идеи и обявили, че и сами могат да направят нещо подобно. В допълнение и до днес работилите по това време в този отдел твърдят, че проектът е бил неиздържан по отношение на ергономията. Години по-късно член на дизайнерския екип на АЗЛК признава, че техните разработки са били „вдъхновени от Ford Fiesta”, като в московския завод е бил доставен екземпляр от популярния субкомпактен модел.
Промените включват боя металик на купето, нови брони отпред и отзад (първите пластмасови брони в СССР), обновени странични огледала, ново парно за купето, освежен интериор, ново арматурно табло, нови седалки, подгряване на задното стъкло и ново радио. В двигателя се появява нова дистрибуторна капачка, дело на Bosch, нов карбуратор Озон, както и Weber (много рядко) и нов корпус на въздушния филтър. Също така 2140SL идва и с малки промени в предавателните числа на 4-степенната механична кутия, което намалява разхода с около половин литър на 100 км, нови джанти и дебют на радиалните гуми в продукцията на Москвич. И накрая – нови стопове, които приличат на тези, появили се на Лада 2105. А възможността да се регулират страничните огледала от купето, както и дигиталният часовник на таблото са определени като „революционни” от руската преса по това време.
2140SL има и сравнително интересна състезателна история, но тъй като е автомобил, предназначен за износ, получава хомологация за по-слабата и не толкова популярна по това време група А за рали – А/6, което означава, че е в класа на колите с атмосферни мотори с обем до 1,6 литра.
Вижте 2140SL при излизането му на пазара в началото на 80-те години (ГАЛЕРИЯ):
Снимки: AZLK History