IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как е правилно да зареждаме: догоре или по малко?

Да караш с пълен резервоар е по-добре за двигателя. Но имайте предвид, че и бензинът си има срок

Има два типа шофьори, когато става дума за зареждането с гориво. Първите при всяко спиране на бензиностанция пълнят резервоара догоре. Другите най-често си имат фиксирана сума и капват я за 30 лева, я за 50. Коя от двете политики обаче е по-благоприятна за състоянието на автомобила ви?
  
   
резервоар, празен, бензин

Особености в човешката психология често ни подтикват да сипваме по малко бензин, за да намалим сметката в бензиностанцията. Това обаче носи и други негативни ефекти, освен загубата на време


Преди всичко нека отбележим, че различните автомобили имат резервоари с доста различен обем. Някои малолитражки или хибриди разполагат с едва 30-35 литра, нормален хечбек побира 45-55, а при големите SUV като BMW X5 например вместимостта надхвърля 80 литра. Напълването на такова чудовище дори при сегашните поспаднали цени на бензина ще ви излезе 120-130 лева - внушителна сума.

Тук обикновено се намесва една характерна особеност на човешкия мозък: естествената му склонност да търси по-голямата печалба и, което е важно в случая, по-малката загуба. По същата причина много хора предпочитат да си вземат телевизор или iPhone на изплащане и да внасят по 100 лева на месец, вместо да заделят и да дадат сумата наведнъж (спестявайки си и немалката лихва).
  
  
вода в бензина

Водата има по-висока плътност от стандартния автомобилен бензин и съответно е по-тежка от него
  
  
Нещо подобно се случва и с бензина, само че там, разбира се, няма лихви. Единственото, което губите при зареждане на малки количества, е собственото си време - така ще ви се налага да посещавате бензиностанцията по-често.

Какво обаче губи автомобилът от подобен подход? Както отбелязва сайтът The Fifth Wheel, в резервоара неизбежно се събира вода. Това е кондензат на влагата във въздуха, който се образува от температурните разлики. И понеже водата е по-тежка от повечето типове автомобилен бензин, тя се спуска на дъното на резервоара - тъкмо там, откъдето обикновено черпи бензиновата помпа, за да захранва двигателя.

Колкото повече въздух има в резервоара, толкова повече кондензат се образува. И обратното - колкото по-пълен е резервоарът с гориво, толкова по-малко място остава за въздуха, и толкова по-малко влага попада вътре. Следователно политиката да се зарежда догоре, и често да се допълва, е по-добрата, настоява TFW. Вярно е, че пълният догоре резервоар прибавя към теглото на автомобила и така повишава разхода, но разликата е толкова нищожна, че не си струва да й обръщаме внимание. Има и друго: нерядко веригите бензиностанции имат бонусни програми, които се задействат при зареждане над определени литри и суми. Ако сипвате често и по малко, се лишавате от тези бонуси.
  
  
бензин, туба, съхранение

При съхранение в добре затворен съд бензинът запазва качествата си между 3 и 6 месеца. След това може и да е способен да се възпламени, но като цяло рискувате да причините повреди на двигателя си


По тази логика изглежда добра идея и да напълните догоре, ако предстои да оставите автомобила в гаража за по-дълго време. Но тук се намесва едно съображение, за което TFW не споменава: трайността на бензина. С течение на времето той се оксидира, а някои от по-летливите му компоненти се изпаряват. При това срокът не е особено дълъг - стандартните бензини обикновено "живеят" от три до шест месеца, когато се съхраняват в добре затворени пластмасови или метални съдове (като резервоара например). След този период горивото губи своята възпламеняемост и може да причини сериозни повреди по двигателя. Затова при предстоящ дълъг престой по-добре оставете колата с малко гориво, и преди повторното й подкарване я дозаредете с пресен бензин. Съществуват и множество добавки, създадени да премахват влагата от горивната система, но те са отделна тема, която сме разгледали тук.

0 от 500
  • #9
    15 rate up comment 7 rate down comment
    Д.Кънев ( преди 3 години )
    Брей що за тъпотия.Колко да пълниш резервоара.А *** че смехория.Капваш толкова колкото имаш в джоба си и мислиш дали ще ти остане нещо и за хляб,а трябва и за сиренце.
  • #8
    9 rate up comment 12 rate down comment
    orrllin1 ( преди 3 години )
    Аз пък пълня винаги до капачката, което е около 15 литра над обявения обем от производителя! С това гориво минавам над 1000 км!
  • #7
    11 rate up comment 4 rate down comment
    Торето ( преди 3 години )
    Абе я вземете да наливате бензина и нафтата... Как сипвате наливни вещества? Скоро българския език ще се изгуби... Статията е напълно безполезна!
  • #6
    8 rate up comment 9 rate down comment
    Ибрям Папачки Йамати ( преди 3 години )
    При тези цени и да искаш няма как да напълни до горе....
  • #5
    5 rate up comment 25 rate down comment
    пропов ( преди 3 години )
    Ми аз пък съм маняк на тема Никакви излишни килограми в колата. Пълен резервоар са едни 40 до 80 кг тоест все едно возиш още един човек винаги, навсякъде. И точно като натъпчеш колата с хора и багаж и тръгнете на дълъг път, е точно тогава тоя още един невидим човек направо доебава мамата и на окачването и на всичко. Не искам да си мъча колата, бензиностанции има навсякъде, като се случи да е по скъпа не ми е проблем.
  • #4
    18 rate up comment 4 rate down comment
    Капитана ( преди 3 години )
    Всеки зарежда гориво за толкова пари които удовлетворяват нуждите му и пробегът,който смята да измине,но всичко отново се върти около парите.Който има кинти пълни догоре,който има по малки финансови възможности зарежда толкова колкото му трябва за да си свърши работата.
  • #3
    11 rate up comment 2 rate down comment
    Читател ( преди 3 години )
    Това е според мен напълно безсмислена статия,в която не се казва нищо ново.Разбира се ,че колкото повече гориво има в колата ,толкова по-добре,но всичко е до финансови възможности!
  • #2
    9 rate up comment 5 rate down comment
    356 ( преди 3 години )
    Е не винаги. Има бензиностанции още от времето на соца в провинцията,където какво ли им е в резервоарите? Но има и съвременни -чисто нови, където се пазарува по-евтин бензин и т.н, а по-скъпият не, и той изветрява още в бензиностанцията.Така, че тук е еднакво зле да сипвате и малко и много. За мен обаче сипването до капачка реализира относит.повече пробег,ако сипвате същото количество на по 20 лв. по много причини, вкл.че има и загуби по маркуча на колонката, още при наливането,изветряване и др.
  • #1
    26 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    С две думи: ако карате много сипвайте смело бензин; ако карате малко или на газ сипвайте по малко, но редовно; ако ще палите кола, която е седяла дълго време налейте й пресен бензин.