Има два типа шофьори, когато става дума за зареждането с гориво. Първите при всяко спиране на бензиностанция пълнят резервоара догоре. Другите най-често си имат фиксирана сума и капват я за 30 лева, я за 50. Коя от двете политики обаче е по-благоприятна за състоянието на автомобила ви?
Особености в човешката психология често ни подтикват да сипваме по малко бензин, за да намалим сметката в бензиностанцията. Това обаче носи и други негативни ефекти, освен загубата на време
Преди всичко нека отбележим, че различните автомобили имат резервоари с доста различен обем. Някои малолитражки или хибриди разполагат с едва 30-35 литра, нормален хечбек побира 45-55, а при големите SUV като BMW X5 например вместимостта надхвърля 80 литра. Напълването на такова чудовище дори при сегашните поспаднали цени на бензина ще ви излезе 120-130 лева - внушителна сума.
Тук обикновено се намесва една характерна особеност на човешкия мозък: естествената му склонност да търси по-голямата печалба и, което е важно в случая, по-малката загуба. По същата причина много хора предпочитат да си вземат телевизор или iPhone на изплащане и да внасят по 100 лева на месец, вместо да заделят и да дадат сумата наведнъж (спестявайки си и немалката лихва).
Водата има по-висока плътност от стандартния автомобилен бензин и съответно е по-тежка от него
Нещо подобно се случва и с бензина, само че там, разбира се, няма лихви. Единственото, което губите при зареждане на малки количества, е собственото си време - така ще ви се налага да посещавате бензиностанцията по-често.
Какво обаче губи автомобилът от подобен подход? Както отбелязва сайтът The Fifth Wheel, в резервоара неизбежно се събира вода. Това е кондензат на влагата във въздуха, който се образува от температурните разлики. И понеже водата е по-тежка от повечето типове автомобилен бензин, тя се спуска на дъното на резервоара - тъкмо там, откъдето обикновено черпи бензиновата помпа, за да захранва двигателя.
Колкото повече въздух има в резервоара, толкова повече кондензат се образува. И обратното - колкото по-пълен е резервоарът с гориво, толкова по-малко място остава за въздуха, и толкова по-малко влага попада вътре. Следователно политиката да се зарежда догоре, и често да се допълва, е по-добрата, настоява TFW. Вярно е, че пълният догоре резервоар прибавя към теглото на автомобила и така повишава разхода, но разликата е толкова нищожна, че не си струва да й обръщаме внимание. Има и друго: нерядко веригите бензиностанции имат бонусни програми, които се задействат при зареждане над определени литри и суми. Ако сипвате често и по малко, се лишавате от тези бонуси.
При съхранение в добре затворен съд бензинът запазва качествата си между 3 и 6 месеца. След това може и да е способен да се възпламени, но като цяло рискувате да причините повреди на двигателя си
По тази логика изглежда добра идея и да напълните догоре, ако предстои да оставите автомобила в гаража за по-дълго време. Но тук се намесва едно съображение, за което TFW не споменава: трайността на бензина. С течение на времето той се оксидира, а някои от по-летливите му компоненти се изпаряват. При това срокът не е особено дълъг - стандартните бензини обикновено "живеят" от три до шест месеца, когато се съхраняват в добре затворени пластмасови или метални съдове (като резервоара например). След този период горивото губи своята възпламеняемост и може да причини сериозни повреди по двигателя. Затова при предстоящ дълъг престой по-добре оставете колата с малко гориво, и преди повторното й подкарване я дозаредете с пресен бензин. Съществуват и множество добавки, създадени да премахват влагата от горивната система, но те са отделна тема, която сме разгледали тук.