Съществуват доста класации, опитвали се да селектират най-великите образци във вече 135-годишната история на автомобила. Някои от тях са добре аргументирани, други са просто евтин начин за привличане на внимание. Но подборката на американското Car & Driver е несъмнено от първия вид. Едно от най-уважаваните издания на автомобилна тематика навършва 65 години и в чест на юбилея подбра 30-те най-забележителни коли, някога тествани от него.
Селекцията обхваща единствено периода, в който C/D е съществувало, тоест от 1955 насам, така че е разбираемо отсъствието на машини като Ford Model T, Alfa Romeo 2900 B или Bugatti 57 Atlantic. И понеже ставата дума за списание, което винаги се е интересувало от спорта и пътното поведение повече, отколкото от удобствата и технологиите, можем да разберем и пълната липса на марки като Mercedes. Разбираме даже защо в един момент свеждането на любимите коли до 30 се е оказало невъзможно, и в крайна сметка класацията обхваща 32. След първата част, обхващаща периода 1955-1985, ето и втората.
Най-великите коли в историята - I част (ГАЛЕРИЯ):
Още през 50-те американците развиха слабост към британските открити спортни коли. Но през 70-те и 80-те британската автомобилна индустрия се самоунищожи и остави вакуум. Който накрая бе запълнен от една японска кола, но с британска душа. Носеща отчетливи прилики с оригиналния Lotus Elan, Mazda MX-5 имаше обаче и козове, с каквито никоя английска машина не е разполагала: например двигател, който пали всеки път, когато завъртиш ключа. Или технически течности, които си стояха в колата, а не по асфалта на паркинга или пода на гаража ви.
С нищожно тегло, доста напредничаво окачване и фантастично директно управление, тази Mazda ни върна чистата радост от шофирането. В ревюто си C/D го описа така: тя е като най-симпатичното куче на света - смееш се с него, играеш си с него и накрая се чувстваш доста по-добре.