Съществуват доста класации, опитвали се да селектират най-великите образци във вече 135-годишната история на автомобила. Някои от тях са добре аргументирани, други са просто евтин начин за привличане на внимание. Но подборката на американското Car & Driver е несъмнено от първия вид. Едно от най-уважаваните издания на автомобилна тематика навършва 65 години и в чест на юбилея подбра 30-те най-забележителни коли, някога тествани от него. Селекцията обхваща единствено периода, в който C/D е съществувало, тоест от 1955 насам, така че е разбираемо отсъствието на машини като Ford Model T, Alfa Romeo 8C 2900 B или Bugatti 57 Atlantic. Представяме ви класацията в две поредни статии (втора част е тук).
Най-великите коли в историята - I част (ГАЛЕРИЯ):
Алек Исигонис, великият британски инженер от гръцки произход и баща на Mini-то, казва нещо любопитно в интервю за "Ню Йорк Таймс" през 1964: "Струва ми се, че вашите автомобилни дизайнери в Америка са засрамени от факта, че рисуват именно коли, и правят всичко възможно да ги направят да изглеждат като нещо друго - като подводници или въздушни кораби... Като инженер, аз съм отвратен от това".
Митичното Mini на Исигонис не се опитва да изглежда като нещо друго - то е просто един малък автомобил, роден от недостига на гориво след Суецката криза. Колата е едва 3 метра дълга, с максимално изнесени към ъглите й колела за по-добра управляемост, и със странично разположен 4-цилиндров мотор с 848 куб. см. В онази епоха има множество икономични миниавтомобили, но нито един от тях не е приятен за каране - за разлика от Mini-то. Победите му в рали Монте Карло през 60-те окончателно узаконяват статута му на автомобилна икона.