Една популярна - и доста близка до реалността - шега гласи, че ако в Германия най-поръчваната допълнителна екстра за BMW е възможността върху колата да няма табелка, показваща какъв е двигателят, то в България най-поръчваната екстра е табелката М, която да лепнеш гордо на своето 318d.
Някои хора не искат да парадират със способностите, които има автомобилът им, докато други искат да парадират дори със способности, които той няма. Това е съвсем нормално нещо. Ненормалното в последните години е, че във втората група все по-често попадат самите автомобилни производители. А табелите върху колите все по-рядко отразяват онова, което се намира под капака им.
В миналото "измамите" с табелките се отнасяха по-често до т. нар. badge engineering - като например опита на Ford да ни продава Mondeo на двойна цена под маскировката на Jaguar X-type
"Измами" с табелките е имало и преди - като например опита на Jaguar да ви продава Ford Mondeo като X-Type, или опита на Cadillac да пробута долнопробния Chevy Cavalier като луксозен модел с името Cimarron. Понеже купувачите не са чак толкова прости, обикновено такива опити приключват зле. В двата конкретни случая те изправиха Jaguar и Cadillac на самия ръб на фалита.
В наши дни обаче все по-силна става друга тенденция: да ни заблуждават не за модела, а за задвижването. Използването на мощността или обема на двигателя, за да разгриничиш отделните версии на един автомобил, изглежда най-логичният ход.
Едно BMW от времето, когато всичко беше просто и ясно...
Преди 20 години, ако видехте на улицата BMW с табелка 325i, това би ви информирало, че колата е Трета серия (3) с 2.5-литров двигател (25), който ползва бензинова инжекция (i), напомни в една статия по темата R&T. Ако Mercedes носеше табелка C280, това значеше, че колата е C-класа с обем на двигателя 2.8 литра.
Но с масовото навлизане на даунсайзинга, на турбодвигателите и с ескалиращото състезание между маркетинг отделите чия кола ще има повече коне, тази стройна система отиде по дяволите. Сега върху колите все още има някакви числа, защото клиентите са свикнали с тях и ги очакват. Но между тези числа и реалния свят има толкова връзка, колкото между борсовите цени на стоманата и хороскопа ви по китайския зодиак.
От Cadillac до Audi: няколко примера за подвеждащи табелки (ГАЛЕРИЯ):
Объркването произлиза от факта, че новите двуцифрени маркери на германците не отразяват работния обем, а мощността - но не в реални измерения. В Audi просто са създали една скала с осем деления, всяко от което получава по един номер - от 30 до 70. И съответно, ако видите на някой модел 55, трябва да отворите таблицата и да видите, че мощността е между 330 и 370 конски сили. На всичкото отгоре компанията прилага същата методика и върху електрическите си модели. Навикът и здравият ни разум шепнат, че 55 quattro е ако не 5.5-литров мотор, то поне с 6 цилиндъра. Всъщност същата табелка краси и е-tron, който няма никакви цилиндри.
Системата до такава степен подлуди американските клиенти, че специално за САЩ Audi се отказа от нея.