През юни 1920 в японския град Хирошима е регистрирана компанията Toyo Cork Kogyo, която отначало произвежда синтетичен корк, после инструменти и компоненти за машиностроенето. Голямата депресия я докарва до фалит и оздравителният план включва преминаването към производство на превозни средства - отначало моторизирани рикши, а после и автомобили. Така се ражда Mazda, наречена в чест на зороастрийското божество на светлината Ахура Мазда (а и защото името звучи сходно с фамилията на основателя Джуджиро Мацуда).
Eunos Cosmo - един от най-редките и най-интересни модели на Mazda. При първите тестове европейски журналисти обявяват, че качеството на возене е като в Rolls-Royce
Столетие по-късно тази относително малка японска компания си остава един от най-смелите и оригинални играчи в световната автомобилна индустрия, склонен винаги да прави нещата по свой собствен начин, без да се съобразява с общото мнение. В чест на юбилея нека си припомним и 10 от най-забележителните модели, излизали от Хирошима.
15-те най-важни модела в историята на Mazda (ГАЛЕРИЯ):
Това не е най-прочутото име в каталога на Mazda, но си заслужава да го знаете. През 80-те компанията създаде това купе с идеята да е неин флагман, и също така да е най-добрият автомобил с ванкелов двигател в историята.
Агрегатът под капака бе наистина забележителен - с туин турбо и цели три ротора, което според Mazda осигуряваше също толкова рафиниран характер като при голям и скъп V12. Освен това колата разполагаше с всякакви последни писъци на технологията - като GPS, сензорни екрани и така нататък. За жалост точно тогава японската икономика взе да се задъхва и Eunos бе замразен след едва няколко хиляди произведени бройки.