Цялата история на Mazda, която тази година празнува вековен юбилей, е неразривно свързана с инженерните иновации. Компанията винаги се е опитвала да подчертае възможностите на подобен инженеринг, не само като рекламира своите автомобили, но и като ги тества в трудни и екстремни условия. А такива условия винаги са били автомобилният спорт и дългите преходи за издръжливост.
Всъщност, такава философия е възприета от компанията още в зората на нейното формиране, преди да започне да прави автомобили. Стартирайки с производството на коркови коркови тапи през 20-те години на миналия век, основателят на компанията Дзудзиро Мацуда много бързо се преориентира към производството на технически продукти. И през 1931 г. от фабриката в Хирошима илизат първите бройки триколесни товарни мотоциклети Mazda-Go.
Първото "моторно превозно средство“ има модерни решения като задна предавка и диференциал. Товарната триколка се задвижва от двигател с обем 482 куб. см и мощност 9,4 к.с. Новият транспорт става популярен, защото позволява бързо и удобно превозване на малки товари (а не с помощта на товарни колички и рикши). И е сравнително евтин. Въпреки това, Mazda организира пробег, за да покаже издръжливостта и непретенциозността на Mazda-Go.
Петте мотоциклета Mazda-Go след финала в Токио
В рекламната акция участват пет мотоциклета, които успешно изминават маршрута от Кагошима до Токио с дължина 2700 км. Всъщност, Mazda се превръща в пионер в рекламните акции от този вид, като поставя началото на тяхната огромна популярност. Е, разбира се, продажбите след този пробег скачат до небесата! Оттогава автомобилната компания от Хирошима се опитва именно чрез подобни събития да промотира всичките си продукти.
Тридесет години след този революционен пробег, Mazda избира едно от най-трудните автомобилни състезания, за да покаже новия си иновативен спортен модел, Mazda Cosmo 110S. Пуснат в производство през 1967 г., автомобилът-комета, както още го наричат, е първият в света с роторен двигател (договорът с NSU за доставка на такъв е подписан от Mazda през 1961 г.). А името си Cosmo 110S получава в чест на модерната през 60-те години космическа тема. Участието в състезанието е необходимо за популяризирането на модела на европейския пазар, както и за показване (по-скоро доказване) надеждността на двигателя. Така през 1968 г. Mazda Cosmo 110S участва в Marathon de la Route - 84-часова (!) гонка на прочутата писта "Нюрбюргринг".
Mazda Cosmo 110S по време на състезанието на писта "Нюрбургринг"
Изтощителният маратон никак не е лесен: един от двата автомобила Cosmo претърпява инцидент и отпада, но вторият финишира четвърти, като губи само от Porsche 911 и Lancia Fulvia, едни от най-добрите европейски спортни автомобили по онова време. Така Mazda, роторният двигател и зашеметяващият Cosmo оставят своя отпечатък в историята, а това грандиозно участие в автомобилния спорт се превръща в забележителна глава, в която Mazda изминава пътя от използването на роторния двигател до спечелването на "24-те часа на Льо Ман" през 1991 г.
През 1977 г., за да промотира новата Mazda 323, първият хечбек в историята на компанията, два такива модела изминават пътя от фабриката в Хирошима до автомобилното изложение във Франкфурт за европейската им премиера. А това са почти 15 хиляди километра! Въпреки трудния маршрут, лошите пътища и убийственото темпо, Mazda 323 стигна до финала почти без повреди - вниманието на пресата към новия модел е осигурено! Страхотна реклама за автомобил, подготвяща се за премиерата си.
Mazda 323 лети към европейската си премиера на автомобилното изложение във Франкфурт
Този пробег толкова много вдъхновява служителите в Mazda, че те го повтарят още няколко пъти. През 1990 г. шест автомобила (626, 323 и микробуси E2200) изминават пътя от Хирошима до германската централа на Mazda в Леверкузен. А през 2013 г. наследникът Mazda3 измина разстоянието от Япония до Германия, като зад волана на автомобилите бяха журналисти от всякакви страни.
Снимки: Mazda