През юни 1920 в японския град Хирошима е регистрирана компанията Toyo Cork Kogyo, която отначало произвежда синтетичен корк, после инструменти и компоненти за машиностроенето. Голямата депресия я докарва до фалит и оздравителният план включва преминаването към производство на превозни средства - отначало моторизирани рикши, а после и автомобили. Така се ражда Mazda, наречена в чест на зороастрийското божество на светлината Ахура Мазда (а и защото името звучи сходно с фамилията на основателя Джуджиро Мацуда).
Eunos Cosmo - един от най-редките и най-интересни модели на Mazda. При първите тестове европейски журналисти обявяват, че качеството на возене е като в Rolls-Royce
Столетие по-късно тази относително малка японска компания си остава един от най-смелите и оригинални играчи в световната автомобилна индустрия, склонен винаги да прави нещата по свой собствен начин, без да се съобразява с общото мнение. В чест на юбилея нека си припомним и 10 от най-забележителните модели, излизали от Хирошима.
15-те най-важни модела в историята на Mazda (ГАЛЕРИЯ):
Една от причините тази скромна като обеми компания да има глобално присъствие днес са успехите й в моторните спортове. Най-впечатляващ от тях несъмнено е победата в "24-те часа на Льо Ман" през 1991, когато задвижваната от роторен двигател 787В триумфира, управлявана от Джони Хърбърт, Бертран Гашо и Фолкер Видлер.
Никога дотогава японски производител не бе печелил най-прочутото автомобилно състезание в света (и само още един го е правил след това, Toyota през 2018). Нито път Льо Ман бе имал победител без бутала.