През юни 1920 в японския град Хирошима е регистрирана компанията Toyo Cork Kogyo, която отначало произвежда синтетичен корк, после инструменти и компоненти за машиностроенето. Голямата депресия я докарва до фалит и оздравителният план включва преминаването към производство на превозни средства - отначало моторизирани рикши, а после и автомобили. Така се ражда Mazda, наречена в чест на зороастрийското божество на светлината Ахура Мазда (а и защото името звучи сходно с фамилията на основателя Джуджиро Мацуда).
Eunos Cosmo - един от най-редките и най-интересни модели на Mazda. При първите тестове европейски журналисти обявяват, че качеството на возене е като в Rolls-Royce
Столетие по-късно тази относително малка японска компания си остава един от най-смелите и оригинални играчи в световната автомобилна индустрия, склонен винаги да прави нещата по свой собствен начин, без да се съобразява с общото мнение. В чест на юбилея нека си припомним и 10 от най-забележителните модели, излизали от Хирошима.
15-те най-важни модела в историята на Mazda (ГАЛЕРИЯ):
Голяма част от репутацията на Mazda се дължи на решението да откупи лиценза за ванкеловия двигател от германската NSU. По-малък и по-лек от традиционния бутален двигател, и с чувствително по-добро съотношение мощност-тегло, той изглеждаше идеалното решение за спортни автомобили.
Mazda го доказа през 1967 с дебюта на Cosmo Sport, първия си роторен модел. Елегантното купе бе истинско удоволствие за каране, а днес е доста ценна класика, защото Mazda произведе едва 1200 бройки, и само шепа от тях напуснаха Япония.