През юни 1920 в японския град Хирошима е регистрирана компанията Toyo Cork Kogyo, която отначало произвежда синтетичен корк, после инструменти и компоненти за машиностроенето. Голямата депресия я докарва до фалит и оздравителният план включва преминаването към производство на превозни средства - отначало моторизирани рикши, а после и автомобили. Така се ражда Mazda, наречена в чест на зороастрийското божество на светлината Ахура Мазда (а и защото името звучи сходно с фамилията на основателя Джуджиро Мацуда).
Eunos Cosmo - един от най-редките и най-интересни модели на Mazda. При първите тестове европейски журналисти обявяват, че качеството на возене е като в Rolls-Royce
Столетие по-късно тази относително малка японска компания си остава един от най-смелите и оригинални играчи в световната автомобилна индустрия, склонен винаги да прави нещата по свой собствен начин, без да се съобразява с общото мнение. В чест на юбилея нека си припомним и 10 от най-забележителните модели, излизали от Хирошима.
15-те най-важни модела в историята на Mazda (ГАЛЕРИЯ):
От днешна гледна точка тази машина изглежда твърде скромно. Но през 1960 първият пътнически модел на Mazda буквално преобръща понятията в Япония. Дотогава всички масови модели там са с двуцилиндрови мотори. Mazda въвежда четирицилиндровия, с 16 коня максимална мощност. Използва също магнезиеви сплави, за да понижи теглото. И въпреки това успява да предложи по-ниска цена от конкурентите.