IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Започна ли китайското нашествие в Европа?

До септември девет китайски марки вече ще продават електромобили в ЕС. Шефът на Renault е притеснен

"Ефектът е очевиден: това ще създаде троянски кон за китайците в Европа". Думите са на Карлос Тавареш, шефа на PSA Peugeot-Citroen, и бяха изречени още през пролетта на 2018 по повод новите европейски стандарти за вредните емисии и плановете за стимулиране на електрическата мобилност. Две години по-късно те вече започват да се сбъдват, твърди друг френски автомобилен ръководител - президентът на групата Renault Жан-Доминик Сенар.

   
Жан-Доминик Сенар, Renault

Шефът на Renault Жан-Доминик Сенар предупреди в обръщение към френските депутати, че китайските производители се готвят да създадат "свирепа конкуренция" за европейските компании


"Наводнението" от китайски електромобили по пристанищата на Норвегия, което се наблюдава в последните месеци, е ясен знак за "свирепата конкуренция", която Китай ще създаде за европейските производители, предупреди Сенар, цитиран от Bloomberg.

Китайската инвазия започва от Норвегия, която е най-добре развитият пазар за електромобили на Стария континент, макар вече да не е най-големият. Само за три месеца китайската SAIC продаде цели 600 бройки от своя електрически модел MG ZS в скандинавската държава, което я вкара в топ 5, пред модели като Tesla Model 3 и Renault Zoe. SAIC, която от две години продава във Великобритания, се готви да стъпи и на други пазари в Европа.

Поне още пет компании с китайски собственици вече присъстват или се готвят да стъпят на европейски пазари в близките месеци. Сред тях са BYD, в която инвеститор е Уорън Бъфет; Polestar - джойнт-венчър между Volvo и неговия мажоритарен собственик Zhejiang Geely; Lynk & CO - друга дъщерна компания на Geely; Xpeng Motors, която е подкрепена от гиганта Alibaba; Aiways, зад която е Tencent, и още доста други.

   
Деветте китайски марки, които атакуват Европа (ГАЛЕРИЯ):

    
Доскоро мисълта за китайско присъствие на претенциозния европейски пазар изглеждаше нелепа. Макар и напреднали доста в последното десетилетие, китайските компании са далеч от инженерната компетентност на своите европейски, японски и корейски конкуренти. Но при електромобилите нещата стоят по друг начин. Несравнимо по-прости като устройство от конвенционалните коли, те разчитат за успеха си на две ключови неща - ефективен софтуер и достъп до относително евтини батерии.

В първото китайците са поне толкова добри, колкото и европейците. Във второто ги превъзхождат значително. Производството на литиево-йонни батерии за автомобили е съсредоточено преди всичко в Китай и Южна Корея. Дори Tesla ще получава прословутите си батерии от ново поколение от китайската CATL. Тя доставя също батериите за BMW и вече строи един от най-големите си заводи на европейска земя.


Aiways, Европа, Норвегия

Първите бройки Aiways U5 вече са разтоварени на европейска земя, в пристанището на Аячо, Корсика

 
Освен това китайските компании разполагат със солидни финансови ресурси след експанзията си на вътрешния пазар в последните години. Голяма част от тях са и с държавно участие, и могат да разчитат на подкрепа, каквато европейските компании няма как да получат заради строгите ограничения на ЕС за държавната помощ.

 

Износители на електромобили

САЩ 30.1%
Белгия 19.8%
Германия 15.1%
Южна Корея 9.1%
Австрия 4.9%
Нидерландия 4.6%
Франция 4.5%
Великобритания 4.3%
Китай 1.7%
Япония 1.7%


"Ако един европейски производител бъде поставен на колене от новите лимити за СО2, той не може да бъде откупен от друг европейски производител заради антимонополните правила", предупреди навремето Тавареш. Но пред китайците няма подобни ограничения.

В същото време за европейските компании е жизненоважно да продават в значими количества електрическите си модели като Renault Zoe, Peugeot e208 и Volkswagen ID.3. Само това би ги отървало от колосалните глоби, които от тази година се начисляват за продадени модели с емисии над новия таван от 95 г/км.

 
Китай, износ, графика

Износът на автомобили от Китай, който допреди десетилетие не достигаше и 200 000 бройки годишно, през тази уверено ще надпвърли един милион. И това е само началото
  

Въпросът е само дали гиганти като VW, PSA, Renault, Daimler и BMW ще се съревновават на равни начала с азиатските "нашественици". Ако от едната страна е европейска компания, принудена да си купува батериите от Китай със солидна надценка, а от другата - китайски производител, който се ползва с подкрепа и субсидии от правителството или местните власти, конкуренцията едва ли е съвсем справедлива.

 

Вносители на електромобили
Норвегия 21.4%
Китай 11.3%
Канада 8.8%
Нидерландия 8.3%
Германия 8%
Франция 5.1%
Белгия 4.1%
Великобритания 3.8%
Швеция 3.1%
САЩ 3.1%


В същото време автомобилната индустрия е най-големият работодател в Германия и един от най-големите - във Франция. Производството на автомобили и компоненти е основен стълб в икономиките на Испания, Великобритания, Италия, Чехия, Словакия, Унгария и Румъния. В България сегментът на автомобилните доставчици се разрастна значително в последните години и днес пряко в него са ангажирани 67 000 души, по данни на Автомобилен клъстер България.

По данни от 2019 Китай е все още твърде скромен като износител на електромобили - целият експорт не надхвърля 438 милиона долара, доста скромно дори на фона на Великобритания (1.1 милиарда долара) и Франция (1.17 млрд.). Лидер по този показател е САЩ, с износ на стойност 7.9 милиарда долара, най-вече благодарение на Tesla.

На второ място внезапно излиза Белгия с 5.1 милиарда долара. В белгийския завод на VW във Ворст се произвежда електрическото Audi e-tron. Третата позиция е за Германия, с 3.9 милиарда долара износ. Най-големите вносители на електромобили (по брутна стойност) са Норвегия, Китай и Канада.

 

0 от 500
  • #17
    5 rate up comment 17 rate down comment
    Мдам ( преди 3 години )
    Българите никога не са били европейци те псиват французи италианци немци и тн.И робуват на азиатците.Няма какво да го мислят Европа ще оцелее тва ясно България ще си остане в Ориента с Китай Турция Русия и тн.Все пак прабългарите са били азиатци.Явно е останало нещо в гените.
  • #16
    10 rate up comment 3 rate down comment
    Ха ха ха ( преди 3 години )
    Ми не ги купувайте бе просто е.
  • #15
    9 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Европейската е залязла, сега залазва империята на злото САЩ.
  • #14
    8 rate up comment 4 rate down comment
    До №8 ( преди 3 години )
    Не си прав. Китайските еконорми в момента са най-строги в света. Защото до преди няколко години китайските градове бяха най-замърсените със смог. След това приеха строги еконорми, стимули за електромобили и започнаха полека да се очистват. Това е и причината китайците да са толкова напред с електромобилите. А отскоро и американските еконорми са доста строги. Просто има разлика в емисиите, които се измерват и процедурите на измерване. Но китайските са (или от догодина стават) най- строги.
  • #13
    14 rate up comment 1 rate down comment
    Реалностите ( преди 3 години )
    Ми и аз се смеех на , обаче ето го в джоба ми един ден и се оказа *** на нощната фотография и супербързо зареждане, заради 60-те хил. души, които го разработват и произвеждат. Същото е и с тактическия ми фенер, чиято фабрика и тестов полигон правят най-надеждните и добри (време на светене, функции, драйвер на диода) лед фенери в света - пак в Китай. Та какво да каже потребителят - ще взема по-калпавото за повече пари само щото е известна марка ли? Че $те да не ги намирам на улицата?
  • #12
    7 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Тоя стреснатия от снимката горе е бетер мошеника Гомн! Разбира се, че ще са притеснени - закриването на рено е неотменно предстоящо събитие в съвсем близко време.
  • #11
    22 rate up comment 4 rate down comment
    shvaben ( преди 3 години )
    Ножа опира до кокала за европейските производители. Дълги години тупаха топката и тъпкаха на място като нарочно не развиваха ел. автомобилите, а бранеха печалбите от производството на тракалниците ДВГ с лъжливи софтуери и нагласени тестове за дизеляци-пустиняци.
  • #10
    20 rate up comment 3 rate down comment
    RD ( преди 3 години )
    Не знам за вас, аз съм накарал сина ми да учи китайски и не се шегувам. Животът е кратък и човек трябва да е адекватен на реалността.
  • #9
    15 rate up comment 1 rate down comment
    младен ( преди 3 години )
    До анонименЗа еко нормите нека да ги има и че иначе ад и смог, а и бутат производителите да правят нови разработки. Иначе за останалите тъпотии съм съгласен че са пълни глупости.
  • #8
    9 rate up comment 6 rate down comment
    #5 ( преди 3 години )
    Напротив, през 90-те години японците поддържаха много високо качество. Развалиха го след 1999, когато Тойота бяха обсебени да станат номер 1 в света, и когато се усетиха, че в Америка могат да продадат каквото си искат, щото онези нямат претенции, а и сменят колите на петата година. За качеството на "щатските" японки като Tacoma или Titan има много материал в мрежата...