IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо норвежците спряха да купуват Tesla?

Model 3 не е дори в Топ 5 на най-важния електрически пазар, Audi излезе на първо място

Дълги години тази скандинавска страна бе не само витрината на електрическата мобилност в Европа, но и най-големият пазар на Tesla отсам океана. Сочеха я като доказателство, че американската компания може да израсне до мащабите на по-традиционните си конкуренти, когато и другите правителства станат напредничави като това в Осло.

Но от началото на 2020 нещата изглеждат другояче: продажбите на Tesla Model 3, вместо очаквания ръст, вървят надолу. Американският автомобил дори вече не е сред петте най-продавани коли с батерии в Норвегия, а на първото място има нов убедителен лидер - Audi e-tron (пазарният дебют на по-евтината версия със 71-киловатчасова батерия също спомогна за това).

 
10-те най-продавани електромобила в Норвегия (ГАЛЕРИЯ):


   
     
Обясненията за това са няколко. Най-очевидното е в коронавируса - масовите карантини в много държави не само свиха пазарите, но и затвориха фабрики и се отразиха на доставките. Това обяснява много слабия резултат на Tesla на норвежкия пазар през май - просто недостигат автомобили.

Само че тенденцията вече беше факт още преди появата на коронавируса в Европа. Най-съществената причина за нея е в нещо, за което анализаторите отдавна предупреждаваха: досега Tesla бе на практика сама в своя пазарен сегмент. Сега вече се появява конкуренция.

Преди десетина години, когато се правеха първите стъпки към масовата електрификация, европейските и японските производители подходиха към електромобила от екологична гледна точка. В крайна сметка нали това е и главната ни мотивация да заменим двигателя с вътрешно горене? Затова тези първи европейски и японски електромобили бяха с малки батерии, относително леки и предвидени за градско ползване с често презареждане.


MG ZS, електромобил

Електрическата версия на MG ZS много бързо привлече клиенти в Норвегия. Славната някога британска марка MG днес е собственост на китайската SAIC, и автомобилите се произвеждат в Шанхай. Електрическият ZS има 44-киловатчасова батерия, 260 км автономен пробег и 143 конски сили максимална мощност, при цена около 29 000 евро


Само че хората не ги харесаха особено. Всеки е загрижен за природата, но не и когато се налага да промени начина си на живот. В Tesla се оказаха по-добри познавачи на човешката природа и вместо това предложиха електромобил с огромни батерии, дълъг пробег и доста повече отрицателни ефекти върху околната среда - но и несравнимо по-привлекателен за купувачите. Показателно е, че най-малкият предвиден размер батерии - 40 кВтч - така и не бе произведен масово, защото никой не искаше да го купи. Най-продавани се оказаха най-скъпите Tesla, с 85-киловатчасовите батерии.

Дълги години американците бяха на практика единственото предложение в този сегмент, докато конкурентите им като Nissan Leaf предлагаха малки и евтини батерии, и доста ограничен пробег.

Но в последните две години в сегмента електромобили със среден и висок обхват се появиха много нови играчи: споменатото Audi e-tron, Kia e-Niro и Hyundai Kona, новата генерация на Leaf (вече с по-голяма батерия), Renault Zoe, Peugeot e208. А също и нови играчи като китайското MG ZS EV, което през май попада дори в Топ 5 в Норвегия.


електромобили, Норвегия, пазар

В близките месеци в електрическия сегмент се очакват още доста нови модели - VW ID.3 и ID.4, Polestar 2, Ford Mustang Mach-e, а също и Tesla Model Y, която до една година трябва да започне да се произвежда в новия завод в Бранденбург, Германия.

Иначе норвежкият пазар на електромобили далеч не е загубил темпо: през май пазарният дял на автомобилите с батерии е цели 66% от всички продадени, при 47% за същия месец на миналата година.


 

0 от 500
  • #22
    1 rate up comment 4 rate down comment
    До 20 ( преди 3 години )
    Комбайнерчо как си? Научи ли нещо от коментарите? Айде бегай на село.
  • #21
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Коле ( преди 3 години )
    Пазарната капитализация има ли някаква връзка с продажбите в Норвегия? или просто като видиш думата Tesla, ти светва червената лампичка :D
  • #20
    1 rate up comment 4 rate down comment
    Ники ( преди 3 години )
    Към момента акциите на Тесла са 949,92$ а пазарната капитализация на компанията е 176.09 млрд. $. За сведение на автора!
  • #19
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Не съм момче, пише се "унищожава", комбайнерчо, и недей повече да натрапваш на всички невежеството си
  • #18
    3 rate up comment 3 rate down comment
    До 17 ( преди 3 години )
    Това е истината момче. Батериите са добре на хладно. За колите които нямат течно охлаждане или загряване, високата температура ги онищожава за разлика от ниската (говорим за температури до минус 10 например, не минус 30-40).
  • #17
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Петър ( преди 3 години )
    На мен модел 3 не ми харесва защото вътре няма табло. Има монитор който седи в страни и то доста странно. Модел S обаче е супер. Аудито също е страхотно от вътре и модел 3 няма как да му се опре. Ако имам избор бих взел модел S или аудито. Може проблема и да е друга де не в батерията. Когато започнаха поръчките на модел 3 ауди нямаха никакви сериозни планове.
  • #16
    12 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    "Батериите не обичат топло и са добре на хладно" :D
  • #15
    8 rate up comment 4 rate down comment
    До 14 ( преди 3 години )
    В южната част на Норвегия, времето не е студено. Температурите са перфектни за батериите. Батериите не обичат топло и са добре на хладно. Температурите и зимно време не са много под 0 което не е проблем за ел. коли. Северна Норвегия е друго, там може и да е минус 30. Но там живее и по-малката част от населението.
  • #14
    7 rate up comment 3 rate down comment
    До 14 ( преди 3 години )
    Не, не е близък. Разхода на Ауди е много по-голям от Модел 3, а батерията на Модел 3 е по-голяма (модела с по-голямата батерия). Далечните пътувания са безпроблемни с Тесла заради зарядната мрежа и доста по-бавни с Ауди, заради по-малката батерия. Но за много, тези километри в Ауди са достатъчни и комфорта и размера и доста повече при Ауди. Това е причината, за по-слабите продажби на Модел 3 и добрите на Ауди. А и друга причина, че всички като карат с една и съща кола, не е интересно.
  • #13
    3 rate up comment 0 rate down comment
    До 13 ( преди 3 години )
    И пробега реално е близък заради студеното време там и липсата на термопомпа при Модел 3