В зората на 90-те години, когато електрическата революция още не се мяркаше дори в мокрите сънища на Илон Мъск, несъмненият връх на автомобилната технология бяха V10 двигателите. Тъкмо те задвижваха Формула 1 от 1989 до 2006, и неслучайно всевъзможни автомобилни производители - от Ford до Lamborghini - се стараеха да ги предложат и в серийните си коли, за да вдигнат реномето.
051BC - V10 двигател на Ferrari за Формула 1, развиващ 900 конски сили максимална мощност
Но днес, уви, този забележителен от инженерна гледна точка двигател е почти покойник: на пазара е останал само един негов представител, а и той се среща само в доста редки екзотични автомобили, продавани за шестцифрени суми в евро.
V10 двигателите са доста по-сложни и скъпи от обикновените V8, и в същото време не са чак толкова добре балансирани като V12. Но те си имаха своя естествен чар, и то в изобилие. Повечето бяха с атмосферно пълнене и раждаха чудесен звук; много от тях бяха истински звезди по пистите.
Това не ги спаси от двойната атака: от една страна, на затягащите се екологични стандарти, и от друга, на счетоводителите, копнеещи да понижат разходите и съответно да разширят маржа на печалбата.
Ползваният от Audi и Lamborghini 5.2-литров V-10 е последният двигател от този тип на пазара. Произвежда до 631 конски сили
Лека-полека дори най-големите емблеми на "десетката" се отказаха от нея. Dodge Viper ползваше V10 през 90-те, който в един момент порасна до 8.4 литра работен обем и 645 коня. Днес наследник му е Hellcat V-8, с обем 6.2 литра, но с цели 797 конски сили. Същото е и при Ford, където новият 7.3-литров V8 има повече мощност и въртящ момент от гигантския Triton V-10, който преди задвижваше сериите Super Duty и Excursion. BMW също се принуди да изостави легендарния V-10 от М5 за сметка на по-малък, но по-мощен V8 с туин турбо. Lexus също зачеркна V10 двигателя след края на LFA и ще използва "осмак" с туин турбо в следващия си върхов модел, LC F.
Дори и групата Volkswagen, която бе най-големият почитател на V10 моторите, постепенно ги подмени с V8. Новият осемцилиндров "осмак" с хибридна система в Porsche 918 Spyder е доста по-способен от десетцилиндровия агрегат в Carrera GT. Audi също замени "десетаците" в своите S6 и S8 с шест- и осемцилиндрови мотори. Последният V10 живее само в суперавтомобилите Audi R8 и Lamborghini Huracаn.
Изобщо старата поговорка, че няма заместване на изместването (no replacement for displacement), се оказа дълбоко погрешна. Но това не ни пречи да тъгуваме по мъжествените, надеждни и верни атмосферни чудовища с по 10 цилиндъра, чиито звук никакво турбо и никаква хибридна система не могат да наподобят.
Най-паметните автомобили с V10 двигатели (ГАЛЕРИЯ):
Най-паметните 10-цилиндрови мотори обаче никога не стигнаха до шоурумите - те бяха предназначени за пистите. Във Формула 1, света на неограничените бюджети, те процъфтяваха с десетилетия. Тъкмо те запълниха празнината след края на турбо-ерата през 1988, и осигуриха по 800 и повече конски сили мощност за болидите. Най-добрите образци спокойно се развъртаха до 16 000 оборота в минута и звучаха потресаващо.