IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

40% от цената на автомобила е електрониката

Колите се превръщат в компютри на колела и затова поскъпват непрекъснато

Отчет на компанията Deloitte показва, че през 2004 г. само 25% от автомобилите на пазара са били оборудвани с въздушни възглавници и под 50% са имали електрически настройки на седалките. Сега броят на електронните компоненти в автомобилите се е увеличил значително, като това не е свързано само с изискванията за безопасност.


Deloitte


Компанията отбелязва, че през 2004 г. под 20% от новите коли са разполагали с устройства като система за стабилизация (ESP), странични въздушни възглавници, датчици за налягане в гумите, парктроник и система за наблюдение на слепите зони. През 2017 г. тези системи вече се поставят на 80% от колите.

Съвремените модели са оборудвани още с технологии като адаптивен круиз-контрол, огледала с автоматично затъмняване, информационно-развлекателни системи, технологии за изключване на част от цилиндрите, система “старт-стоп”, хибридни силови агрегати, електромотори с батерии и др.

Всички тези нови функции съществено увеличиват стойността на автомобила. Както отбелязват анализаторите от Deloitte, през 2000 г. електрониката е образувала около 18% от общата стойност на автомобила. Сега на тези компоненти се пада 40% от цената, а се очаква през 2030 г. тя да бъде над 45%.

0 от 500
  • #18
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    преди "майсторите" препоръчваха коли ДО 2000г. сега от известно време препоръчват ДО 2004та... скоро очаквам да минат на ДО 2008ма :) Ма истината е че майсторите препоръчват коли които могат да оправят и се чупят повече, за да има хляб за тях... А електрониката e по-добре да е по-нова колата като години..
  • #17
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Дачия страда не от липса на имидж.. а от некачествени материали и калпава сглобка. Вярно електрониката е по малко , но тя не е най големия проблем в дачиите. Свежда се до знаменитите френски контролери на ел.стъклата(където има) които са консуматив и при пежо и при рено и ... кошмарът стартер на ренде.. далеч по сериозни са проблемите с краткия живот на по важни части по колата. 3 годишна дачийка на няма 100.000. Хлопа, тропа и скърца по зле от 12 годишната ми фиеста. Не систрува и нова и стара
  • #16
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    на кой му трябва мултимедийна система с 4к резолюция и хайенд аудио автомобила не е място за завление когато се придвижваш с екстремно високи скорости единствените електронни системи които да са задължителни са системите за активна безопасност
  • #15
    3 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    така е когато автомобилите се проектират от маркетолози и счетоводители а техническата част и се възлага на поколение родено около 2 000 г. което сутрин се събужда и закусва с весела цигарка редбул и обядва с гъби заспива с партьор от същия пол няма как да очаквате социална отговорност към обществото
  • #14
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    До 11 - Именно щом на Мъск му излиза по-евтино да сложи всички рядари и камери отколкото да пренастройва линиите по поръчка според оборудването, ама за да ти пусне автопилота иска 5к евро До 12 - Дачия малко страда от имидж. Както казваш не е лоша колата за цената си ама е Дачия. Аз карам нова Октавия, от която съм супер доволен, но на моменти и на мен ми се върти ами то Шкода - олицетворенито на служебната кола. Но каквото и да караш ще го има това. Ако бях с Пасат щеше да е "ех да беше Ауди".
  • #13
    2 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    А тя при Аудитата е най-скапаното нещо.
  • #12
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Колега и аз се колебах да вземе една "Дачия" , но не се реших. С газово излизаше около 10К€ , с лизинга ти стъпва 12 800€ и в крайна сметка си е един "Дъстер" , взех една 4-годишна с малко над 120хил км,за 6500€ с куп електроника и удобства, като реших че каквито и ремонти да излязаат няма да са за 5хиляди.
  • #11
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Електрониката струва пари, но и софтуера и разработката му огромни струват пари. Автомобилните производители често плащат патенти и лицезионни такси на външни фирми за софтуера, който в крайна сметка се плаща от потребителите.
  • #10
    3 rate up comment 2 rate down comment
    до до чичо ( преди 3 месеца )
    "колега си търсеше скоро кола до около 5к лв, тоест малко след 2000-на".. може би е търсил само премиум марка. миналата година за под 6000 си взех малко комби 2010г малък икономичен дизел. старт/стоп , автопилот , сгъваеми огледала , сензори за дъжд и още дребни глезотии . липсва обаче най голямата екстра- автоматика. не е лукс но е доста запазена и за градско или до 200-300 км става. ако потърсиш добре има и читави коли за около 5000
  • #9
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    През 80-те, когато електронните компоненти бяха доста по-некачествени от сега, се знаеше от опит, че 70% от дефектите по електрониката (не само в автомобилите, а като цяло) идват от не-електронни проблеми като лоши връзки, букси, охлаждане и други. В днешно време процентът сигурно е още по-висок. С други думи, електрониката не проблемът. Той е, че карате 20-годишни коли.