Японският гигант Nissan Motor Company ще се изтегли от Европа, както и от други големи пазари, съобщава токийският кореспондент на агенция Reuters, позовавайки се на вътрешни източници.
Още през февруари Automedia писа, че това е един от сценариите за излизане от тежката криза, в която попадна компанията. Сега пораженията от масовите карантини по света окончателно са наклонили везните към него. Планът е Nissan да се съсредоточи върху ключовите си пазари: САЩ, Япония и Китай. Гигантът вече изтегли от Европа луксозната си марка Infiniti и потвърди, че ще закрие насочената към бюджетни пазари Datsun.
Планът по преобразяването на Nissan е на новия главен оперативен директор Ашуани Гупта - което подхранва слуховете, че той може да замени Макото Учида като СЕО
По информация на Reuters новият оперативен план ще бъде обявен на 28 май. Новите шефове на Nissan ще се опитат да представят текущата криза като резултат от твърде агресивната политика на отстранения шеф Карлос Гон. Според тях неговата решимост да увеличи пазарния дял в Америка довела до прекалени търговски отстъпки и цялостно обезценяване на марката. Продажбите в САЩ действително нараснаха в последните години, но нормата на печалба спадна. По новия тригодишен план Nissan ще работи върху укрепване на дилърската си мрежа в Северна Америка и стабилизация на цените и маржа на печалба.
"Това не е просто орязване на разходите", обяснява един от неназованите източници на Reuters. "Рационализираме всички операции, променяме приоритетите и фокуса, за да посеем семената за бъдещето".
Планът също предвижда да се намали вътрешната конкуренция с партньорите в алианса Renault-Nissan-Mitsubishi, и да се засили сътрудничеството - всъщност основната точка и в предишния план на Карлос Гон. Nissan смята да почерпи от експертизата на Mitsubishi в областта на плъг-ин хибридите, като в замяна ще остави на по-малкия си събрат всички азиатски пазари без Япония и Китай. Renault пък ще се съсредоточи върху електромобилите и върху Европа. Французите не са коментирали информацията до момента, но вече направиха някои стъпки в тази посока, включително спряха да предлагат моделите си с двигатели с вътрешно горене в Китай.
На европейския пазар ще останат най-вероятно само два модела на Nissan - Juke и Qashqai. Не е сигурно дали компанията ще поддържа самостоятелна дилърска мрежа, или ще търси синергии в рамките на алианса. Електрическият Leaf може да бъде оттеглен от Стария континент, за да не конкурира бъдещата електрическа гама на Renault
Според вътрешните информации планът е дело не на изпълнителния директор Макото Учида, за когото не е сигурно, че ще запази поста си, а на главния оперативен директор Ашуани Гупта.
Сривът в Nissan започна след скандалния арест на Гон през есента на 2018 в резултат на "вътрешно" разследване. За следващата финансова година печалбата на компанията спадна с 99% и подтикна новите шефове да начертаят драстични стратегии за преструктуриране.
Не е ясно каква ще е съдбата на завода на Nissan в Съндърланд, Великобритания. Той е най-големият за компанията в световен мащаб и инвестицията в него надхвърля 4 милиарда долара. Твърде възможно е той да се фокусира върху експорта към Северна Америка, пренебрегвайки Европа, с която и без това вероятно предстоят митнически режими.
Планът обаче не значи, че моделите на Nissan изцяло ще изчезнат от европейските пазари. По всяка вероятност обаче ще останат само два от тях - бестселърите Qashqai и Juke, и дилърската мрежа ще бъде разредена. Ще бъде орязана и моделната гама за пазари като Русия и Бразилия.
След реформите производственият капацитет на Nissan ще намалее от 7 милиона до около 5.5 милиона автомобила годишно.
Съдбата на огромния завод в Съндърланд, Великобритания, засега не е ясна
Nissan никога не е бил от водещите играчи на европейския пазар, но след появата на бестселъра Qashqai делът му там нарасна. Напоследък обаче компанията отчита постоянни спадове. За първото тримесечие на тази година тя е продала 61 000 автомобила на Стария континент, с 27% по-малко от същия период на 2019, което й отрежда пазарен дял от 2.5%.
На българския пазар Nissan бе шестата най-популярна марка през 2019 година, с общо 3183 продажби. Значителна част от тях обаче са предназначени за крайни клиенти в други страни.