Японският гигант Nissan е разработил детайлен план за оттегляне от европейските пазари, ако преговорите между Борис Джонсън и Брюксел доведат до "твърд" Brexit и въвеждане на мита между Великобритания и ЕС.
Заводът в Съндърланд е струвал на японците над 4 милиарда лири и те не са склонни с лека ръка да ги отпишат. Компанията вече изтегли от европейския пазар луксозната си марка Infiniti
Ако това се случи - а според коментатори на Острова подобна развръзка изглежда все по-възможна - Nissan ще се съсредоточи само върху вътрешния пазар в Обединеното кралство, където компанията смята, че може да продава до една пета от целия обем на пазара. Въпросният завод е най-голямото предприятие в цялата автомобилна промишленост във Великобритания.
Сметката на Nissan е, че очакваните вносни мита ще направят колите на основните вносители като Volkswagen и Ford твърде скъпи за британците, което ще отвори пазарна ниша за тях. Планът предвижда при такова развитие пазарният дял на марката да порасне от сегашните 4% до цели 20%, твърди The Financial Times, позовавайки се на два независими източника.
Още от първите коментари преди старта на търговските преговори между Джонсън и Брюксел е ясно, че те няма да са никак леки
Това е само един от няколкото сценария, разработени за бъдещето на Nissan на Острова. Запознати обаче подчертават, че плановете са разписани преди Макото Учида да стане главен изпълнителен директор на компанията през декември.
Търговските преговори между ЕС и вече напусналата общността Великобритания започват идния месец, но и двете страни загатнаха отсега, че ще заемат твърди позиции и няма да са склонни към компромиси. Брюксел настоява, че безмитен достъп до единния пазар може да бъде предоставен само в пакет с другите основни правила на съюза - за свободно движение на хора, стоки и т. н.. Тъкмо нежеланието да ги следва обаче подтикна Великобритания да напусне ЕС.
От Nissan не пожелаха да потвърдят информациите на FT, но отново подчертаха, че целият им бизнес модел на Острова и в Европа "ще е неустойчив в случай на въвеждане на търговски мита".
Много анализатори очакваха Nissan просто да се откаже от Съндърланд по същия начин, по който Honda изостави завода си в Суиндън и по който MINI може би ще се изтегли от Оксфорд към Холандия. Производството на Vauxhall също е под въпрос.
Инвестицията на Nissan в Съндърланд обаче е несравнимо по-голяма - над 4 милиарда лири до момента. В същото време европейските продажби на компанията се сринаха напоследък (едва 362 000 леки автомобила през 2019, с 20% по-малко от 2018, като бройката включва и британския пазар).
Заводът в Съндърланд е най-големият в британската автоиндустрия, с над 6000 работници и още близо 20 000 косвено заети
Затова единият от плановете на японците предвижда да се откажат от ЕС с неговите все по-скъпоструващи екологични изисквания, и да се съсредоточат само върху Обединеното кралство. В Съндърланд в момента се правят Qashqai, Juke и електрическият Leaf. При негативен сценарий към тях ще се присъедини и Micra, която в момента се сглобява в завода на Renault във Франция. Възможно е на Острова да се прехвърли и част от производството на X-Trail. Максималният капацитет на завода е 600 000 коли годишно, но през 2019 компанията произведе едва 350 000.
Спадът в Европа като цяло обаче не се отнася до българския пазар - през миналата година Nissan бе един от основните играчи тук, с близо 3200 регистрирани леки автомобила и около 9% ръст спрямо 2018.