Удивително е колко често човешките планове завиват в съвсем неочаквана посока. През 2010, когато Nissan представи първия Juke, японците обявиха това за идеалната кола за млади, енергични мъже с вкус към приключения. Оттогава осем от десет клиенти за тази кола се оказаха жени.
ДРУГОТО, КОЕТО В NISSAN ЕДВА ЛИ са очаквали, е колко много ще са всъщност тези клиенти. Доста хора намразиха първия Juke заради дизайна. Но над един милион други го обикнаха до степен да си го купят. Всъщност колата вървеше толкова добре, че първото поколение се задържа на пазара цели девет години, вместо обичайните пет.
Juke бе първият опит да се съчетаят формите на кросоувър с размерите на градско супермини, и Nissan осребри многократно смелостта си да го направи.
Но докато навремето Juke бе едва ли не сам в своя сегмент, сега има десетки подобни модели и японците трябваше да променят нещо. Въпросът е дали този път са успели да направят кола с универсален сексапил, а не дамски аксесоар.
След международния прес тест в Барселона спокойно можем да отговорим на това с "да".
ОБЩИТЕ ПРОПОРЦИИ, които правеха от Juke толкова необичайна гледка, са запазени. Но от заоблените подутини, напомнящи за настъпена жаба, вече няма и помен.
Новият дизайн е ръбат, агресивен и фокусиран. В същото време възможностите за двуцветни комбинации и индивидуализация са доста повече, което вероятно ще задържи интереса и на дамската публика.
ВТОРИЯТ СЕРИОЗЕН ПРОБЛЕМ на досегашната кола бе оскъдното пространство. Новият Juke е със 7 см по-дълъг, тоест остава си удобна градска кола, но междуосието е пораснало с почти 11 см. Разликата е огромна. Дори високи хора могат спокойно да се сместят на задната седалка, без главите им да опират в тавана. Скромният преди багажник сега побира над 420 литра, доста повече от Volkswagen Golf, да кажем.
Ако още не сте го усетили, ние не бяхме сред почитателите на първия Juke. И то не толкова заради дизайна или заради теснотията, а заради пътното поведение. Тествали сме дори Nismo версията и с чисто сърце можем да кажем, че досегашната кола имаше стабилността на влажна сапунерка.
Това също се е променило. Juke вече стъпва на изцяло новата платформа CMF, на която са също Renault Clio и Captur. Използвана е много повече високоякостна стомана, заради което купето е хем с 13 процента по-устойчиво, хем по-леко. Не е чак спортно, но стои здраво на пътя и няма помен от предишното недозавиване. Напъните на дизайнерите да слагат колкото може по-големи джанти правят возенето малко по-твърдо, но все пак в приемливи граници.
КОЛКОТО ДО ЗАДВИЖВАНЕТО, политиката на Nissan е много близка до някогашната на Хенри Форд: можете да имате Juke с какъвто поискате двигател. Стига да е бензинов, с три цилиндъра и един литър обем.
Ние не сме от най-отявлените почитатели на даунсайзинга, но този мотор е съвсем адекватен. 117-те му коня и солидният въртящ момент правят изпреварванията доста лесни.
999 куб. см работен обем 117 к. с. максимална мощност 10.4 секунди 0-100 км/ч |
Може би по-натам ще има и 4-цилиндров бензин, както и plug-in хибрид. Зависи от пазарния прием, а също и от това как ще се развият отношенията с Renault.
Все пак имате някакъв избор, що се отнася до трансмисията. Тя може да е ръчна с шест степени, или автоматик със седем. Новината за настъпването на XXI век очевидно най-после е стигнала и до инженерите на Nissan, защото това е истински автоматик с двоен съединител от Getrag, а не прокълнатото средновековно CVT.
ДРУГАТА РАДИКАЛНА ПРОМЯНА е вътре. Juke има може би най-приятния интериор в гамата на Nissan, с качествени материали и доста ергономия. И освен това е технологично най-напредничавият автомобил на японците. Имате система за дистанционна диагностика на колата, информация за трафика наживо, а също и любопитните "smart alerts", които позволяват примерно да дадете колата на сина си, но да следите да не превишава скоростта.
Още няма официални цени за България, но ние очакваме около 34 000 лева за сравнително богатото базово ниво, и около 52 000 за най-високата версия, с разноцветен покрив, навигация от Тоm-Tоm и аудио от Bose със специални говорители в подглавниците.
А СЪЩО И С ПРОСЛОВУТИЯ ProPilot на Nissan, който може сам да поддържа лентата, да спира и потегля в задръстване и така нататък. В страните, където пътната маркировка се полага с високоотражателна боя, а не със саламура, системата работи надеждно. В България бихме препоръчали да разчитате повече на себе си. Но това, разбира се, не е проблем, за който можем да обвиняваме Nissan Motor Company.
Още снимки на новия Nissan Juke вижте в галерията: