Автомобилният пазар в България се е свил с 50.7% през март и общо с 29.6% от началото на годината, показва публикуваната днес статистика на европейската браншова организация АСЕА. С общо 5927 продадени автомобила за първото тримесечие България върви към по-лоша година дори от кризисната 2009.
Пазарът у нас се е свил приблизително със същото темпо като средното за ЕС
Тогава пазарът претърпя драстичен спад - от почти 58 000 продажби през 2008 до едва 26 813 през 2009. Но сегашното темпо е дори по-ниско от онова през първото тримесечие на 2009.
При това експерти твърдят, че ефектите от извънредното положение тепърва ще се почувстват в пълната си сила. По-голямата част от доставките през март са на база по-ранни поръчки, направени през предишни месеци или дори миналата година. "През април очакваме спад в новите поръчки между 70 и 75%", заяви Александър Миланов, изпълнителен директор на BMW България и председател на ААП, браншовата организация на автомобилните вносители.
Спадът у нас е съвсем съизмерим със средните нива за Европейския съюз - 55% спад в регистрациите за общността през март, и 25.6% спад от началото на годината. Регистрираните автомобили през март в 27-те страни от съюза са 567 308 - при 1.264 милиона за същия месец на миналата година.
Логично най-драстичният спад през март е бил в блокираната Италия - 85.4%. Във Франция пазарът се е свил със 72%, а в Испания - с 69%. В Германия, най-големия автомобилен пазар на континента, спадът е 37.7%.
Пазарът на употребявани автомобили у нас се свива дори с по-високо темпо от този на нови. За пръв път от доста време съотношението между нови и стари автомобили всъщност се е подобрило, макар и с малко
Сравнително слабо е засегнат пазарът във Финландия (-0.9%), в отказалата се от задължителна карантина Швеция (-8%) и Унгария (-14%).
При марките най-потърпевши през март са тези от групата на Fiat-Chrysler (92% при Lancia, 81% при Alfa Romeo, 76% при Jeep и 75% при Fiat). Това е логично предвид затварянето на основния им пазар - Италия.
Спадове над средното за пазара имат още Citroen и Opel - по 70%, Honda и Mazda - по 68%, Peugeot - 66%, Jaguar, Renault и Ford - по 65%, Dacia - 63%, Nissan - 60%. При пазарния лидер Volkswagen понижението е 50%
По-добре от средното засега се представят BMW (-40%), Skoda (-39%), Kia (-36%), Mercedes (-34%), Volvo (-33%), Porsche (-25%).
Ето и 10-те най-продавани марки в Европа от началото на 2020:
Японците са главният печеливш от новите европейски стандарти за емисиите. Това, както и слабото им присъствие на най-засегнатите от коронавируса пазари, води до едва 7% спад в продажбите за първото тримесечие. Пазарният дял е 5.6%.