Повечето автомобилни марки отчитат сериозни спадове в българските си продажби за първото тримесечие на 2020, показва статистиката на МВР за регистрираните нови автомобили. Тя сочи и доста рокади в класирането по пазарен дял, като Skoda измества Dacia на върха. Повечето експерти обаче са категорични, че големите спадове заради карантината тепърва предстоят.
При премиум марките, а вероятно до някаква степен и при другите, реалният ефект от извънредните мерки още не се е усетил, защото през март са доставяни автомобили, поръчани по-рано, подчертава Александър Миланов
Между 70 и 75% спад в новите поръчки очаква BMW България заради извънредното положение в страната, коментира изпълнителният директор на компанията Александър Миланов във видеоконференция с журналисти. Според него пълният ефект от карантинните мерки и забавянето на икономическата активност тепърва ще се почувства, защото продажбите за март са най-вече на база на по-стари поръчки.
В потвърждение на това марката BMW отчита дори лек ръст за първото тримесечие, с 254 доставени автомобила от официалния вносител, а MINI повтаря миналогодишните нива с 21 доставки. Това обаче се дължи най-вече на високия дял на индивидуализираните поръчки, характерен за премиум сегмента. "Голяма част от автомобилите, които доставяме днес, са поръчани от клиентите преди месеци. Иначе през март, на база само две седмици изолация, загубихме приблизително 50% от броя на новите договори, които очаквахме", уточнява Миланов, който е и председател на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП). През април спадът в очакваните нови договори ще е 70-75%. Не са малко и клиентите, които са отказали вече направени поръчки в последните седмици заради неясната икономическа ситуация.
Няма промяна в плановете на BMW да увеличи дела на електромобилите до общо 50% от общите продажби през 2030 година, твърди Александър Миланов
В глобален мащаб BMW е загубила около 140 000 автомобила от замрялото производство през март, като до края на април бройката ще надхвърли 200 000, твърди Миланов. Доставките на марката BMW за първото тримесечие са с 20% под същия период на 2019, на MINI - с 23% по-малко, а на Rolls-Royce - с 27% по-малко (но там отражение има и спрялото производство на Ghost в очакване на новото поколение).
При по-масовите марки спадът на българския пазар е доста по-забележим - средно по около една трета за тримесечието, независимо, че извънредните мерки обхванаха само последните две седмици от този период.
След дълогодишна хегемония на Dacia, сега Skoda излиза начело като най-популярната марка на пазара за нови автомобили в България
Според данните на МВР регистрираните нови автомобили за първите три месеца са общо 7629 в категориите M1 и N1. Регистрираните коли до 5-годишна възраст са 3061, между 5 и 10 години - 6868, и над 10 години - 35 219. Съотношението между нови и употребявани автомобили е едно към шест.
Важно е да се отбележи, че регистрациите в МВР не съвпадат напълно със собствената статистика на вносителите за продажбите им. Дори и така обаче е ясно, че на върха в класацията по пазарен дял настъпват някои сериозни размествания.
Вижте в галерията кои са най-продаваните марки в България през 2020:
Германската марка отчита един от най-големите спадове: в сравнение с първото тримесечие на 2019 регистрациите й са надолу с 63%. Това донякъде се дължи и на подмяната на основния модел Corsa със забележимо по-скъпо ново поколение.
19 от регистрираните нови Opel са категория N1.