Най-продаваната марка нови автомобили в България през 2018 година е била Dacia, показва статистиката за регистрациите на МВР. Румънският бранд навакса изоставането от Renault през второто полугодие и излезе начело с 4666 регистрирани леки автомобила (категории M1 и N1). Общо на групата Renault-Nissan се падат над 11 000 продажби, или около 29% пазарен дял.
След Renault в челната тройка се нарежда Skoda с 3752 регистрации - най-доброто постижение на марката в цялата й история на българския пазар. Забележим напредък през годината има и Citroen, който се връща в челната десетка след продължително отсъствие.
В премиум сегмента убедителен лидер е BMW с 1171 продажби, или около 3 на сто пазарен дял. Това число включва и 61 регистрации на електромобили от дъщерната марка BMW i. Втората позиция тук е за Mercedes, а третата - за Audi. Далеч зад тях се нареждат Infiniti, Land Rover, Lexus и Jaguar.
За отбелязване са 122-те регистрирани нови автомобила Porsche, осем от които - като лекотоварни категория N1. През годината в МВР са вписани също ново Bugatti, ново Lamborghini и цели седем бройки Ferrari.
НАЙ-ПРОДАВАНИТЕ МАРКИ НОВИ АВТОМОБИЛИ ПРЕЗ 2018
1. Dacia 1729 2937 4666
2. Renault 2607 1423 4030
3. Skoda 2004 1748 3752
4. Toyota 3015 371 3386
5. Volkswagen 2307 710 3017
6. Nissan 2778 150 2928
7. Peugeot 1608 798 2406
8. Kia 1905 115 2020
9. Ford 1047 971 2018
10. Citroen 804 741 1545
В колонките: марка, регистрирани категория M1, регистрирани категория N1, регистрирани нови леки автомобили общо.
По-нататък следват: Opel - 1203, BMW - 1171 (включително и BMW i), Hyundai - 847, Mercedes - 810, Audi - 792, Mazda - 621, Suzuki - 606, Fiat - 568, Lada - 448, Great Wall - 404, Seat - 347, Volvo - 244, Honda - 234, Infiniti - 212, Land Rover - 202, Jeep - 199, Mitsubishi - 196, Lexus - 175, MINI - 157, Porsche - 122, Subaru - 74, Jaguar - 61, SsangYong - 54.
За сравнение ето и десетката на най-продаваните марки общо за ЕС: Volkswagen, Renault, Mercedes, Ford, Peugeot, BMW, Opel/Vauxhall, Skoda, Audi, Toyota.
Общо регистрираните нови автомобили са 39 984, сочат данните на МВР, като почти една трета от тях са категория N1. За съжаление обаче публикуваните от Пътна полиция отчети не позволяват да се разбере какъв е делът на реекспорта - тоест на новите автомобили, фиктивно продадени у нас и после изнесени в чужбина. Статистиката на европейската браншова асоциация АСЕА, която разчита на подавани от дистрибуторите данни, показва 34 332 продажби за годината, или 10% повече спрямо 2017. Ръстът у нас обаче е доста под тези в други държави от Източна и Югоизточна Европа, като например Хърватия (19%), Унгария (17%), Литва (25%), Румъния (23%).
Някои косвени признаци сочат, че на реекспорта се падат минимум 10% от българския пазар. Обичайната практика е новите коли да се регистрират в МВР и после веднага да се отпишат, преди да бъдат изнесени. От ведомството обаче отказват да публикуват данните за отписаните коли поотделно за нови и употребявани.