Dacia си връща първата позиция сред най-продаваните марки нови автомобили в България, показва статистиката на КАТ за регистрациите в първите девет месеца на годината. През първото полугодие румънският бранд отстъпваше на компанията-майка Renault, но през лятото е наваксал.
Модели като Dokker имат най-съществен принос за първото място на Dacia на българския пазар
Според отчетите на КАТ от януари до септември са регистрирани 3279 автомобила Dacia. Renault е на втора позиция с 3171 продажби, а на трета позиция излиза Skoda с 2958 регистрирани автомобила. Най-голям скок в челната десетка прави Nissan, който с 2651 регистрации се изкачва от деветото място преди година до четвърто сега. Петата позиция е за Toyota.
НАЙ-ПОПУЛЯРНИТЕ НОВИ АВТОМОБИЛИ В БЪЛГАРИЯ:
Dacia 3279
Renault 3171
Skoda 2958
Nissan 2651
Toyota 2448
Volkswagen 2309
Peugeot 1849
Kia 1718
Ford 1494
Citroen 1150
Opel 948
BMW 802
Hyundai 670
Audi 661
Mercedes 609
Данни на КАТ за регистрациите през януари-септември 2018, включени са категориите M1 и N1
В премиум сегмента пазарен лидер си остава BMW с 802 регистрации, пред Audi с 661 и Mercedes-Benz с 609.
Според отчета на КАТ за деветте месеца са регистрирани 30 627 нови леки автомобила в категории M1 и N1. Статистиката на АСЕА, Европейската асоциация на автомобилните производители, показва 26 443 регистрации, вероятно защото разчита на данни от официалните вносители и освен това изважда от сметката част от т.нар. "реекспорт" - нови автомобили, продадени в България, само за да бъдат незабавно изнесени зад граница. Според асоциацията българският пазар е пораснал с над 19% до септември на годишна база.
Nissan отчита най-голям скок в Топ 10 тази година
Данните на КАТ също не могат да покажат точните мащаби на реекспорта, тъй като част от автомобилите се регистрират у нас и после се отписват. Държавният орган оповестява данни за отписаните от отчет коли - от началото на годината те са малко над 379 000 - но не ги обособява по марка и възраст.
Сам по себе си реекспортът не е незаконен. Проблемът е, че българските дилъри често получават по-изгодни цени и по-големи търговски отстъпки от производителите заради по-ниската покупателна способност на населението. От това се възползват предприемчиви хора и компании, които купуват евтино автомобилите тук и после ги изнасят за по-скъпи пазари като Белгия, Дания и пр.
Проверка на Automedia.bg сравни цените на четири по-масови модела на пазари в Северна Европа и в България, и установи разлики от порядъка на 25-50%, а в отделни случаи и по-високи. Така например Ford Focus с 1-литров мотор, 125 коня мощност и 6-степенна ръчна кутия в ниво на оборудване Trend струва 30 050 лева в България по ценова листа, а в Дания цената му е 229 500 крони, или 30 700 евро - на практика двойно (впрочем това е само илюстративен пример - Ford не е сред марките, най-сериозно замесени в реекспорт, коментират източници от сектора пред Automedia). В Белгия Nissan Qashqai 1.6 в ниво N-Connecta струва 28 990 евро (56 700 лева), а в България е 47 740 лева. Част от разликите в цените са и за сметка на допълнителни данъци и такси, но въпреки това стимулът да се изнасят автомобили от България е сериозен.
Един и същи Ford Focus 1.0 EcoBoost струва 30 000 лева в България и 30 000 евро в Дания, най-скъпия европейски пазар
На пръв поглед в реекспорта няма нищо лошо: повече пари остават в българските дилъри за сметка на западноевропейските. Производителите обаче никак не гледат с добро око на тази практика, която фактически им подяжда печалбите. А в перспектива явлението може да е за сметка на българския потребител, защото при неочаквани ръстове на продажбите търговските отстъпки за България ще намалеят и цените ще се повишат.