IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Триколката LW от Laurin & Klement, която остана непозната

125-годишната история на Skoda има какво да разкаже, но този модел е един от останалите на заден план

През 1905 г Laurin & Klement, млада автомобилна компания от Млада Болеслав, произвежда първия си автомобил – Voiturette A. В същата година е създаден още един компактен модел – триколесният LW. Той е задвижван от едноцилиндров двигател с водно охлаждане с 5 к.с. Практичното и леко возило тежи 160 кг, и развива до 40 км/ч.

 

Laurin & Klement LW

 

Шофьорът седи на мотоциклетно седло над задната ос, докато шофира, гледайки напред над главите на пътниците или горната част на товарната зона, в която може да се превозва до 200 кг товар.

Като една от най-старите марки автомобили в света, които все още се произвеждат днес, Skoda празнува 125 години история тази година. Как започва всичко?

Механикът Вацлав Лаурин и продавачът на книги Вацлав Клемент са млади предприемачи, които създават собствен сервиз за ремонт на велосипеди в Млада Болеслав през 1895 година. Двамата започват да предлагат собствени велосипеди под името Slavia само година по-късно, а през 1899 г пускат на пазара първите самостоятелно проектирани мотоциклети. Те са задвижвани от едноцилиндрови двигатели, също разработени от Laurin & Klement.

 

Laurin & Klement LW

 

През 1903 г се появява V-образният двуцилиндров двигател CC – един от първите серийно произведени двигатели в световен мащаб. Година по-късно започва производство под лиценз в Германия под марката Germania.

През същата година младата чешка компания представя първия си редови четирицилиндров двигател, наречен CCCC и разширява гамата от двуколесни, за да включи двигатели с водно охлаждане като едноцилиндровия LW. Той е базиран на най-популярния модел L и подобно на другите машини с водно охлаждане е обозначен с W за "Вода".

С работен обем от 600 кубически сантиметра LW достига забележителна максимална скорост от 70 км/ч, но намира само десет купувача между 1903 и 1905 г. С цилиндричния си радиатор, ребрата на който обхващат рамката във височината на лагера на кормилната глава, вероятно това е прекалено сложно за тогавашните клиенти. В същото време основният модел с въздушно охлаждане е продаден 965 пъти за същия период.

 

Laurin & Klement LW

 

Предимствата на водното охлаждане се проявяват истински едва при триколките, базирани на мотоциклета LW, при които двигателят е поставен задвижваното с верига задно колело. При триколесните модели разположението на седалките на пътниците или кутията за товари над предната ос затруднява въздушния поток за охлаждане.

Друго препятствие, което трябва да бъде преодоляно по пътя от мотоциклета до триколката, е че обемът от 0,8 литра увеличава съпротивлението при стартиране на двигателя, който тогава е пален с бутане.

Сложната процедура е улеснена на първо място от лост за декомпресия. Той поддържа всмукателния клапан отворен и по този начин намалява обратното налягане в цилиндъра при въртене. Когато бъде освободен, двигателят възстановява необходимата компресия и стартира. Двигателят на машината също може да бъде изключен с помощта на този лост. Междинно положение на лоста позволява да се намали скоростта за кратко време без регулиране на карбуратора.

Въпреки това лостът за декомпресия не е достатъчен, за да задвижи по-големи и по-тежки мотоциклети с кошове или ремаркета. Така инженерният екип около Вацлав Лаурин разработва механизъм за празен ход и съединител и монтира двустепенна скоростна кутия. Това дава възможност за стартиране на двигателя, дори когато триколката е неподвижна.

Тази иновация прави превозните средства на L&K много привлекателни за собствениците на малък бизнес и да държавните пощенски компании. Изборът е между мотоциклети с товарни приставки или триколки, сглобявани от доказани компоненти на LW. Пощальоните във Виена скоро започват да използват чешките модели, а в Будапеща и Прага това се случва малко по-късно.

 

Laurin & Klement LW

 

Моделите L&K се търсят и на други международни пазари. През 1908 г. някои триколесни мотоциклети и мотоциклети с товарни кошове започват да се продават в Мексико. С работен обем от 780 куб. см. и мощност от 5 к.с. техните едноцилиндрови двигатели се различават от едноименните предшественици. За ходова част служи тръбна рамка. Междуосието е 1650 милиметра, а задвижваното задно колело е без амортисьор. Лентовата спирачка работи само на задното колело, а по-късно и на трите колела.

Водният радиатор, поставен пред двигателя, се състои от два плътно оребрени странично разположени елемента, а охлаждащата верига работи на принципа на термосифона: по-леката топла вода се стича в охладителя отгоре. Когато температурата спада, поради по-високата си плътност тя слиза надолу и се отвежда обратно към двигателя. Колкото по-топъл е двигателят, толкова по-добре работи този ефект.

Повърхностният карбуратор също е силно зависим от температурата поради своята конструкция. Тъй като горивната смес се образува в малък контейнер чрез свободно изпаряване на бензина, тя не се нуждае от инжекционна дюза. Това инженерно решение работи много по-добре при летни температури, отколкото в студа.

Карбураторът е разработен от L&K, така както и запалването с електромагнитен индуктор и контактен прекъсвач. Първоначално шофьорът се грижи за смазването на двигателя, използвайки ръчна помпа. Автоматична система с регулируема мощност се появява по-късно и маслото достига до правилните места чрез тръби.

Собственото тегло на триколката LW е 160 кг, а максималната товароносимост е 200 кг. Така двама пътници могат да заемат място на двойна седалка, която е оптимално защитена от пръски вода и прах чрез ламаринена основа. Във варианта за товарен превоз кутията е поставена пред радиатора. Допълнителен багаж може да бъдат прикрепен към тръбна рамка, която служи като капак.

Laurin & Klement произвеждат триколесните LW от 1905 до 1911 г. Счита се, че днес са запазени само три модела, както и един двигател. Едно от тези превозни средства е представено от Пражкия национален технически музей на музея на Skoda в Млада Болеслав.

Снимки: Skoda

 

0 от 500