Автомобилната компания Skoda, която днес добре познаваме, започва историята си още през 1895 като Laurin & Klement – производител на велосипеди и мотоциклети, който през 1905 решава да се заеме със сглобяването на коли. След края на Първата световна война компанията започва да произвежда и камиони, но впоследствие е сполетяна от няколко сериозни проблема, сред които опустошителен пожар във фабриката. Бизнесът не вървял особено добре, което довело до преминаването на компанията под шапката на специализираната в локомотиви и парни машини Skoda Works през 1925.
Един от последните автомобили с емблемата на L&K e Model 110. Именно той се смята за първоизточник на философията “Simply Clever”, която Skoda използва и днес. Става въпрос не просто за рекламен слоган, а за набор от функционални решения в моделите на компанията, които наистина правят живота по-лесен. Така например, Model 110 има три реда седалки, като средният може да се сгъва, за да осигури повече пространство за седящите отзад. Освен това, колата има и накланящо се предно стъкло и улеснен достъп до резервните гуми, които са разположени от двете страни на двигателя, за да не се налага шофьорът да маха куфарите, преди да стигне до резервното колело. И всичко това се случва през 20-те години.
Model 110 e доста гъвкав автомобил като цяло, тъй като е разработен с идеята да се предлага в пет различни версии – роудстър, седан с 4 и 6 места в интериора. От Skoda дори направили товарна версия с пътническа кабина и равно „легло“ за товарене отзад, което имало товароносимост от 500 кг и можело да се демонтира, а на негово място да се сложат две допълнителни седалки, превръщайки колата в 4-местна.
Други „Simply Clever” решения се откриват и в Skoda 256, която се предлагала в множество версии, сред които пикап, автобус, линейка, радио камион и мобилна работилница. Този модел имал специална кутия, разположена в неизползваема ниша зад задните колела, която се изтегляла с едно движение и съхранявала пясък, в случай че машината закъса през зимата. Шофьорът можел да се възползва и от специално предвидената малка лопата, прикрепена към шасито пред задните гуми, а ако имал нужда от инструменти, те също били на сигурно и сухо място в други кутии.
През 30-те на пазара излиза Skoda Popular, която също продължава започнатото от своите предшественици. По време на своя живот този модел получава множество практични аксесоари, сред които чифт метални ски, които били тествани в ски курорта Шпиндлерув Млин през 1935. На инженерите на Skoda им хрумнало да превърнат автомобила в моторизирана шейна, тъй като отдалечените планински региони били труднодостъпни, а някой трябвало да снабдява хижарите с храна и други запаси. Освен това, Popular бил много подходящ за патрулиране по границата, като по този начин заместил шейните и лишил граничарите от „удоволствието“ да патрулират на ски. Модифицираните версии на Popular разполагали с 20 к.с. мощност, метални ски под предните гуми и вериги на задните задвижващи колела.
В наши дни Skoda предлага пълен набор от „Simply Clever” решения в актуалните си модели. Така например, собствениците на Kodiaq могат да се възползват от скрит във вратата чадър – екстра, която се предлага в луксозните лимузини на Rolls-Royce. Някои модели имат портативна LED лампа с магнит, а други са оборудвани със стъргалка за лед, разположена в капачката на резервоара за гориво. Споменахме ли, че стъргалката има вградена лупа, която едва ли ще ви потрябва, но е хубаво да знаете, че е под ръка.
Снимки: Skoda