В началото на 90-те години на миналия век Skoda става част от могъщия концерн Volkswagen, но чешката компания излиза на печалба едва в началото на XXI век. В стремежа за разнообразяване на моделната гама (по това време в нея влизат само Fabia и Octavia), през 2001 г. излиза големият седан Superb, построен на увеличената платформа на петия VW Passat. А година по-късно - на автосалона в Женева, чехите представят и негова концептуална версия с името Tudor.
За дизайна на модела отговаря Зденек Цибулка, докато останалата част от екипа начело с Томас Ингенлат (сега той е главен дизайнер на Volvo) работи над открита версия на Octavia и се опитва за превърне Fabia в пикап. Ясно е, че тези модели няма да станат серийни, но ръководството на Skoda е гладно за смели експерименти. Мащабният макет (1:4) до такава степен въодушевява ръководството, че след няколко месеца е готова и истинска кола.
"Първите скици бяха много смели, тъй като разработвахме напълно нов автомобил, който няма нищо общо със съществуващите вече модели. Когато нещата стигнаха до направата на макет, ни помолиха да бъдем реалисти и да се вземем в ръце. В края сметка сложихме на Tudor предната част от Octavia и преработихме голяма част от останалите елементи", спомня си Цибулка.
Голямото предизвикателство пред дизайнера е да направи предна оптика и той намира доста изящно решение, като поставя оранжевите мигачи зад стоповете. Фаровете остават без допълнителни секции и така се раждат съвременните С-образни светлини, които се превръщат във визитна картичка на всяка Skoda.
Архитектурата на предния панел на Tudor много напомня на тази на Superb, но като цяло архитектурата на салона на купето не копира на 100% тази на седана. С цел придаване на спортен характер на новия модел, той получава волан с 3 спици, а екранът на мултимедийната система и климатика са покрити с прозрачен материал с цвета на оникс. Добавени са и други елементи - като сребристо матова линия през целия панел.
Спортният характер се подчертава и от двигателя. Под капака на Skoda Tudor е поставен 2,8-литров атмосферен V6 двигател, развиващ мощност от 193 к.с. Скоростната кутия е 5-степенна механична, а предаването е съм предната ос.
Купето прави голяма впечатление в Женева, а след завръщането си в Млада Болеслав прототипът е изложен в музея на марката. Известно време той е показван и на други автомобилни изложби, като по време на една от тях е почти откраднат. Това става в Индия, където в последния ден на местно изложение колата се изпарява от шанда на Skoda. Прототипът е открит няколко месеца по-късно напълно запазен и подготвен за транспортиране с влак в неизвестна посока.
Още снимки на Skoda Tudor вижте в ГАЛЕРИЯТА:
Снимки: Skoda