По-голяма част от сегашните автомобили се строят на общи платформи. Това пести пари, тъй като помага на компаниите да се откажат от разработката и производството на компоненти. Печелят и клиентите, тъй като предлаганите им по-добри агрегати и оборудване струват по-малко. На мнозина обаче, този подход не им харесва, като техният основен аргумент – поставяне на знак за равенство между два модела, не е никак рационален.
Въпреки това, един от разпространените стереотипи е именно, че „модулните платформи убиват автомобилната индустрия“. По-консервативните хора казват: „Колите преди се правеха с душа, като главни бяха инженерите, а не маркетолозите“. Пуританите са още по крайни: „Сега колите са напълно еднакви“. Нека обаче да им припомним някои напълно различни автомобили от настоящето и от близкото минало, които са изградени на една и съща платформа. Примерите за това са в галерията отдолу:
Започваме с една класика – архитектурата GM V-body. Тази платформа със задно предаване е измислена от компанията Opel още през 60-те години на миналия век, като след това е освежавана и доработвана много пъти. General Motors изстиска всички сокове на платформата плътно до 2007 г., когато тя беше заменена от GM Zeta.
Мнозина обаче все още си спомнят един от впечатляващите модели на Opel – седанът Omega, който имаще нелош спортен потенциал.
През 90-те години излезе и легендарният Opel Lotus Omega, който караше дори някои собственици на модели на Ferrari да си хапят устните от яд, когато ги изпреварваше. От модела бяха произведени едва 950 бройки, оборудвани с битурбо мотор с 6 цилиндъра и механична скоростна кутия от Chevrolet Corvette.
Всички тези примери показват, че използването на общи платформи е добра практика. Преди двайсетина години производителите се чудеха как да направят нов модел, без да фалират. И всеки проект стартираше от нулата. Сега работата е съвсем друга – как да направят нов модел, който не се предлага от никой друг. Дали обаче собственикът на Lamborghini Urus се замисля, че всъщност кара VW Touareg? А шофьорът на Maserati Ghibli усеща ли, че плавното движение на неговият автомобил се дължи на платформата от Mercedes-Benz E-Class W211?
Има и още нещо – модулните платформи дадоха на света автомобили, които не биха съществували, тъй като разработката им щеше да е прекалено скъпа. Примери за това са споменатият вече Urus, а също така Lexus LC 500, Kia Stinger и др.
Снимки: Производителите