Колко печели - или губи - дадена автомобилна компания, на пръв поглед е от значение само за акционерите й. Но всъщност финансовото състояние на производителите би трябвало сериозно да вълнува и техните клиенти. Компания с хронични парични затруднения трудно ще отдели ресурс да развива нови технологии и да повишава качеството. От друга страна, понякога пък именно пренебрегването на качеството и икономията от материали правят най-големите печалби.

В класацията на Automedia сме включили 19-те най-големи като обем производители, а също и Tesla, която още няма нужния мащаб, но пък е автомобилната компания с най-висока пазарна капитализация. Не са включени китайски компании - макар че поне две от тях имат над 1 млн. автомобила годишно производство, част от него е в джойнт-венчъри с чужди компании.
Данните за печалбата на японските компании е на база прогнози, защото в Япония финансовата година приключва в края на март.
Резултатите на автомобилните компании за 2019 година:
Печалба: 4.958 млрд. евро
Продажби: 10.8 млн. автомобили и камиони
Ефектите от Дизелгейт са напълно заличени през 2019, в която оборотът на германския гигант надхвърли четвърт трилион евро (+7%), нетната печалба порасна с 338 милиона, а нетната ликвидност, с която разполага VW, е вече 21 милиарда евро.
Как стоят нещата при отделните марки:
Volkswagen леки автомобили има с 4.5 на сто по-голям оборот от 2018, и оперативната печалба се повишава до 3.8 милиарда евро. Маржът е 4.3%, преди да се калкулират 1.9 млрд. евро разходи по Дизелгейт.
При Audi оборотът спада, но оперативната печалба преди данъци остава солидна - 4.5 млрд. евро, а маржът е 8.1%.
Skoda отчита 14.5% ръст в приходите. Оперативната печалба е 1.7 милиарда евро, а маржът - 8.4%, по-висок от този на Audi.
Seat отчита рекордния в историята си оборот от 11.5 милиарда евро, с 445 млн. евро оперативна печалба и марж от 3.9%.
При Porsche оборотът нараства с 10%, оперативната печалба е 4.2 млрд. евро, а маржът - фантастичните 16.2%.


7