Автомобилната индустрия навлиза в най-страшния период от историята си, в истинска борба за живот, в която ще оцелеят само най-приспособимите, често предупреждава напоследък Карлос Тавареш, шефът на PSA Peugeot-Citroen. Човек обаче никога не би допуснал подобно нещо, ако съди само по резултатите на управляваната от него компания.
Карлос Тавареш е най-харесваният от финансовите пазари автомобилен шеф в момента. В последната година преди той да поеме компанията, Peugeot-Citroen имаше 2.8% годишна загуба. Днес има 8.5% печалба
В сряда групата PSA обяви годишните си резултати за 2019, които надминаха очакванията. Въпреки спада в броя на продадените автомобили (около 10% спрямо 2018 година, до общо 3.49 милиона), нетната печалба на компанията се е увеличила с над 13% и достига 3.2 милиарда евро. Маржът на печалба е 8.5% - абсолютен рекорд в историята на компанията. Това се дължи както на мерките за намаляване на разходите, така и на факта, че групата вече продава повече автомобили с висок марж, като Peugeot 3008 или новия Citroen C5 Aircross. Новините от Peugeot идват само седмица след като френският конкурент Renault обяви годишна загуба за 2019 (най-вече заради спада при партньора Nissan).
Peugeot - 1 453 823 (-16.5%) Citroen - 989 853 (-5.4%) Opel Vauxhall - 973 431 (-6.2%) DS - 61 989 (+16.4%) |
Opel, дъщерната компания на PSA, която преди под ръководството на General Motors бе неизменно на загуба, сега отчита 6.5% норма на печалба - по-висока от тази на Mercedes-Benz.
Заслугата не е изцяло и еднолично на Тавареш, разбира се. Новата ефективна платформа на Peugeot, която позволи да се намалят производствените разходи, бе разработена още при предшественика му Филип Варен. Но португалецът успя да намали разходите за труд - истински подвиг, като се има предвид силата на френските и германските профсъюзи. Освен това Тавареш много ефективно прочисти гамата от излишни и непечеливши модели, наблягайки само на най-доходоносните. Вероятно шефът има право, като казва, че днес PSA би излязла на зелено, дори продажбите да се свият наполовина.
Подновените санкции срещу Иран удариха силно продажбите на Peugeot. От 16-те процента годишен спад при едноименната марка над половина се дължат на затворения ирански пазар
Peugeot-Citroen няма възможностите на VW или Toyota да икономисва от мащаба - компанията все още прави едва 3.5 милиона автомобила годишно срещу десетина милиона за всеки от конкурентите. Но френската група компенсира с повече гъвкавост и по-бързи реакции. А и ефектът на големите мащаби ще дойде след предстоящото сливане с FCA Fiat Chrysler, отбелязва в коментар по темата Bloomberg.
Впрочем то може да поправи и най-голямата слабост на групата PSA в момента - прекомерната зависимост от европейския пазар. Скромното присъстие на французите в Китай в момента е в тяхна полза, защото не понасят кой знае колко тежки удари от предизвикания от коронавируса пазарен срив на изток. Подобна криза на Стария континент обаче ще остави Peugeot без спасителен изход. През миналата година на Европа се падат 3.02 милиона от общите продажби на групата. Следващият й най-силен регион е Африка и Близкият изток - с едва 164 000 продажби.