Новината, че Porsche ни връща своите славни атмосферни шестцилндрови боксери както в GT4, така и в GTS версиите на 718 Cayman и 718 Boxster, беше толкова неочаквана, колкото и добре дошла. Тя бе допълнена и от информацията, че засега фирмата няма намерение да поставя електромотори в 718, тъй като в комбинация с акумулаторите те ще означават прекалено високо допълнително тегло за малък двуместен спортен автомобил.
Независимо дали ни харесва или не, турбокомпресорите позволяват намаляване на обема, без да намаляват мощността и въртящия момент, а по-малките двигатели имат по-малко паразитни загуби, консумират по-малко гориво и произвеждат по-малко CO2. За да запази мощността, въртящия момент и управляемостта при връщането си към атмосферния мотор, обемът на двигателя е вдигнат до 4 литра, повече от този на стария 3,8-литров GT4 и значително повече от 3,0-литровия турбо в 911.
За да запази икономичността, Porsche въведе деактивиране на цилиндрите (което нарича адаптивно управление на цилиндрите), когато двигателят не работи при пълно натоварване. Между 1600 и 2500 об/мин в GTS (и от 1600 до 3000 об/мин в GT4) и когато нуждата от въртящ момент е по-малка от 100 Нм, впръскването на гориво в единия ред цилиндри се изключва и се редува последователно с другия ред на всеки 20 секунди. Превключването между редовете поддържа температурата на катализаторите. Porsche твърди, че стратегията спестява общо 11 г/км CO2.
Пиезо инжекторите за гориво са първите за високооборотни двигатели с директно впръскване (8000 об/мин в GT4 и 7800 об/мин в GTS). Конвенционалните инжектори се управляват от електромагнитни соленоиди, които вършат работата в повечето двигатели. Вместо соленоид за отваряне на инжектора, по-скъпите пиезо инжектори притежават кристали, които се разширяват, когато през тях преминава ток и свиват, когато той бъде спрян. Те реагират по-бързо от соленоидния тип, измервайки времето на инжектиране по-точно.
Допълнителната скорост означава, че впръскването на гориво за всеки цикъл на възпламеняване може да бъде разделено на пет по-малки отделни впръсквания. При средни и по-ниски натоварвания това дава по-стабилен контрол на впръсканата смес и превъзходно смесване на горивото с въздуха, а това от своя страна намалява емисиите.
Директното впръскване намалява количеството гориво, което се отлага върху стените на цилиндъра, когато се впръсква, така че изгарянето е по-чисто, произвеждайки по-малко сажди.
Не само дизеловите двигатели изхвърлят на твърди частици, но и бензиновите с директно впръскване. По тази причина новият шестцилиндров агрегат на Porsche е снабдени с така наречените бензинови филтри за твърди частици (GPF) по същия начин, както дизеловите ауспуси са снабдени с дизелови филтри за твърди частици (DPF).
Като цяло, конфигурацията на двигателя тип боксер е в основата на неговата слава. Тъй като е буквално плосък, той има нисък център на тежестта, което е чудесно за управлението. В четиритактов двигател цилиндрите палят на всеки 720 градуса въртене на коляновия вал, докато при боксера паленето се извършва на всеки 120 градуса. Възпламеняванията се припокриват, намалявайки вибрациите, причинени от движението на буталата и мотовилките.
Поредността на палене също допринася за познатия звук, с който са известни моделите на Porsche. Този звук, заедно с много мощност и въртящ момент, е това, което прави новите шестцилиндрови боксери неустоими.
Снимки: Porsche