IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Опасна ли е за двигателя системата "старт-стоп"?

Изобретена първоначално в Япония, тя намалява чувствително градския разход

Опасна ли е за двигателя системата

Системата за автоматично изключване и включване на двигателя (старт/стоп) първоначално е разработена от Toyota, за да пести гориво. В първите й версии двигателят можеше да бъде изключен с бутон, след като достигне работната си температура. Когато светофарът превключи на зелено, двигателят можеше да се стартира с леко натискане на газта.

Системата бе модернизирана след 2000 г. Въпреки че все още бе наличен бутон, тя вече работеше напълно автоматично. Двигателят се изключваше, когато се достигнат обороти на празен ход и съединителят бъде освободен. Активирането се извършваше с натискане на педала на газта или при задействане на предавка.
 

Система старт/стоп


Автомобилите, оборудвани с автоматична система за старт-стоп, имат по-голям акумулатор и по-мощен стартер. По-мощните акумулатори и стартери са необходими, тъй като се използват много по-често през живота на автомобила.

Основното предимство на системата за автоматичен старт/стоп е спестяването на гориво при по-дълги периоди на стоене, например на светофари, в задръстване или на затворена железопътна бариера. Те се използват най-много в градския трафик.
 

Система старт/стоп


Съществуват обаче и недостатъци и те се дължат главно на ограниченото използване на автомобила. Когато батерията е изтощена или двигателят все още не е загрял, системата старт/стоп остава изключена. Ако не сте поставили предпазния колан или ако климатичната система работи, тъй като желаната температура в автомобила все още не е достигната, функцията също се деактивира. Ако вратата на водача не е затворена правилно или капакът не е заключен, това също означава, че двигателят трябва да се стартира и спира ръчно.

Системата не вреди на самия двигател, тъй като се активира само когато агрегатът достигне работната си температура. Твърде честото включване при студен двигател би го повредило и следователно температурата му е пряко свързана със системата за автоматичен старт/стоп. Въпреки че различни производители интегрират системите в своите превозни средства, те все още не са стандартно оборудване навсякъде.
 

Снимки: AutoScout24

0 от 500
  • #4
    31 rate up comment 2 rate down comment
    Механик ( преди 6 месеца )
    Пестенето на гориво е малко спорно. Но прецакването на двигателя е сигурно. При нас в сервиза (официален вносител) непрекъснато се сменяват изгорели стартери и изтощени акумулатори(гаранционно). А като мине гаранцията ? Да подчертая че акумулатора е специален за тази система и струва.... А за стартера.....нямам думи ! С едно изречение : Спестеното от гориво го набутваш в ремонт !
  • #3
    19 rate up comment 5 rate down comment
    Пурко ( преди 6 месеца )
    Тази система за мен е приложима може би само в големите градове с голям трафик, а колкото до пестене на горивото едва ли ще ти стести повече от 1 л в най-добрия случай. Аз лично я де активирам при всяко потегляне, изтече ли и гаранцията ще я де активирам изцяло.
  • #2
    25 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    отделно "ползата" е недоказана и ако я има е маргинална... уж има някаква ако се кара в задръствания, НО ако задръстванията са тръгни-спри постоянно? не чак толкова както примерно хибридни или електрички. Отделно ако акумулатора се поизтощи от тръгни-спри старт-стопа се изключва... абе изобщо пълна простотия е за мен.
  • #1
    22 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    старт стопа вреди на водача като за начало. Особено ако е с ръчни скорости и/или не особено опитен...Тръгването сравнително по-рязко за включване в натоварени кръстовища, кръгови стават ако не "мисията невъзможна", то поне доста "тото 2 първо теглене". Автомобилът изгасва без да се съобрази, че спирането е за 1-2 сек и трябва да се потегли бързо след това. При загасен и нужда от бързо потегляне има 1-2 че и повече понякога сек. забавяне, което е много неприемливо. Отделно може и често угасва..