Често щадящото боравене със съединителя не помага и зносената част трябва да бъде сменена. Но какви са признаците за това?
- Когато спре да работи равномерно и не можете да потеглите плавно независимо колко внимателно го отпускате;
- Когато липсва триене. Това се забелязва, когато леко превърта при задействане;
- Когато превключите на висока предавка, докато автомобилът е в покой и при празен ход се опитате да го отпуснете, двигателят трябва да изгасне. Ако това не стане, съединителят е дефектен и трябва да бъде заменен.
Как да предпазим съединителя от износване?
При работата със съединителя важи правилото, че са нужни чувство и любов. За разлика от американците, повечето европейци могат да работят със съединителя добре. Впечатление прави, когато някой не работи добре с него, например с груби смени на предавките или рязък старт.
Въпреки това си струва да обърнете внимание на съединителя – ако с него се борави внимателно, в много случаи той ще надживее останалата част от автомобила. Шофьорите на автомобили с автоматични кутии или с два съединителя не са запознати с този проблем.
Смяната на съединителя е скъпа. За износването му виновен е най-вече един фактор – поведението при шофиране. В този смисъл сами можете да му помогнете да работи правилно колкото е възможно по-дълго.
Ето какви съвети можете да следвате за работа със съединителя:
- Когато сменяте предавката, не позволявайте на съединителя да приплъзва твърде дълго;
- Работете с него възможно най-нежно и свалете крака си от педала при движение тръгни-спри, за да защитите лагера му;
- Махнете крака си от газта при смяна;
- Избягвайте да прескачате предавките при понижаване на скоростта (тази точка не важи за опитни шофьори, използващи междинна газ);
- Избягвайте ненужната смяна на предавките с предвидливо шофиране;
- Не претоварвайте колата - допълнително тегло натоварва и съединителя.
Снимки: Autorevue